Lista artykułów

Wyjść z szuflady… czyli rzecz o związkach komercjalizacji i promocji nauki

10.04.2015
Tytuł artykułu związany jest ze słowami prof. Andrzeja Czyżniewskiego, którego zespół z Politechniki Gdańskiej opracował tzw. Cyber-oko – zwycięzcę plebiscytu na „Polski Wynalazek 2013 roku": „Jeśli wynalazku nie pokaże się w mediach, to trudno jest wzbudzić zainteresowanie nim. To jest więc najlepsza droga do tego, by wynalazki nie pozostawały w szufladach naukowców".
więcej o Wyjść z szuflady… czyli rzecz o związkach komercjalizacji i promocji nauki
Science market. Czy komercyjny marketing może inspirować promocję nauki?

10.04.2015
Digital storefront, guerilla, buzz, evangelist marketing, grassroots, mobile tagging – współczesne pojęcia, techniki i narzędzia marketingowe można mnożyć, a ich ilość przyprawia o ból głowy nawet najbardziej zorientowanego w temacie marketingowca. A cóż z niewiarygodnie rozbudowanym arsenałem reklamowym może począć laik-naukowiec, obarczony dość skomplikowanym „produktem"?
więcej o Science market. Czy komercyjny marketing może inspirować promocję nauki?
Popkultura w otoczeniu nauki

10.04.2015
Celem tego tekstu jest zwrócenie uwagi na fakt dość oczywisty, choć często niedostrzegalny – komunikacja naukowa podlega rozmaitym wpływom. Jeżeli kieruje się ona na zewnątrz świata nauki, wówczas czerpie i realizuje się w ramach fenomenu, nazywanego kulturą masową, popkulturą i/lub kulturą konsumpcyjną.
więcej o Popkultura w otoczeniu nauki
Dlaczego popularyzacja nauki jest dla mnie tak ważna?

10.04.2015
Dlatego że nauka, a dokładniej fizyka, to (poza rodziną) najlepsze, co przydarzyło się w moim życiu. Dostarcza mi ona wielu wspaniałych emocji i daje poczucie radości ze zrozumienia czegoś ciekawego, co jest zdecydowanie przyjemniejsze od seksu (zawsze tak było, nie tylko teraz, kiedy przybyło mi lat).
więcej o Dlaczego popularyzacja nauki jest dla mnie tak ważna?
Nauki (od) zawsze stosowane

10.04.2015
Promocja nauki nie jest niczym nowym i wydumanym, nie jest chwilowym hobby. Fakt, że postrzegana jest jako nowinka, wynika z niedawnych zmian w relacjach społecznych. Ale przecież dzielenie się wiedzą i sposobami dochodzenia do odkryć jest oparte na wartościach od zawsze tkwiących w etosie nauki, takich jak prawda, wolność i mądrość. Bez nich nie powstałaby ta wewnętrzna potrzeba, która napędza proces naukowy.
więcej o Nauki (od) zawsze stosowane
Wstęp. Promosaurus wyrusza...

10.04.2015
„Promosaurus" to m.in. rozważania związane z odpowiedzią na pytanie: po co promować naukę?, wskazówki dotyczące promocyjnego wykorzystania zjawisk popkulturowych i narzędzi marketingu komercyjnego, porady odnoszące się do promocji w działalności naukowo-biznesowej oraz edukacyjnej i praktyczne podpowiedzi odwołujące się do promowania badań w internecie.
więcej o Wstęp. Promosaurus wyrusza...
Promosaurus. Poradnik promocji nauki

08.04.2015
„Promosaurus" to przede wszystkim inspiracja do rozpoczęcia i prowadzenia własnych działań promocyjnych, bowiem – odwołując się do jednego z tekstów – „współcześnie, my naukowcy, musimy wyjść z laboratorium, porzucić pieczołowicie wyuczony przez lata studiów żargon naukowy i… przemówić".
więcej o Promosaurus. Poradnik promocji nauki
Biologiczny zegar w naszym mózgu

27.03.2015
Na antenie Radia Kraków prof. Elżbieta Pyza komentuje swe badania na temat biologicznego rytmu ludzkiej aktywności. Przypomnijmy, że badania te zostały opisane także w Projektorze Jagiellońskim.
więcej o Biologiczny zegar w naszym mózgu