Nauki ścisłe

Nauki ścisłe

Fotowoltaika niejedno ma imię

Fotowoltaika niejedno ma imię

05.07.2021
Ogniwa fotowoltaiczne, inaczej słoneczne to urządzenia, w których następuje zamiana energii promieniowania z zakresu widzialnego na energię elektryczną. O zasadach ich działania, rozwoju i ostatnich postępach pisze prof. dr hab. Jakub Rysz, dyrektor Instytutu Fizyki im. Mariana Smoluchowskiego Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ.
więcej o Fotowoltaika niejedno ma imię
Trąba powietrzna w Czechach [komentarz]

Trąba powietrzna w Czechach [komentarz]

29.06.2021
W ostatnich dniach byliśmy świadkami gwałtownych burz, które przeszły przez Polskę, Słowację i Czechy, powodując ogrom zniszczeń zwłaszcza w tych ostatnich. Co sprawiło, że pogoda stała się wówczas tak niebezpieczna? Na ile normalne są i będą w przyszłości takie zjawiska? Czy mają jakiś związek ze zmianami klimatycznymi? Komentarza w tej kwestii dostarcza prof. Dorota Matuszko z Zakładu Klimatologii Wydziału Geologii i Geografii UJ.
więcej o Trąba powietrzna w Czechach [komentarz]
Najdokładniejsze w historii obrazy młodego Wszechświata

Najdokładniejsze w historii obrazy młodego Wszechświata

09.04.2021
Międzynarodowy zespół astronomów, w którego składzie znajdują się także naukowcy z Polski, opublikował najdokładniejszą w historii mapę Wszechświata w zakresie niskich częstotliwości radiowych, używając europejskiej sieci odbiorników LOFAR. Aby tego dokonać obserwowano wielokrotnie te same obszary nieba, by móc je następnie połączyć w jeden obraz o bardzo długiej ekspozycji. Dzięki temu na obrazie wykryto słabe poświaty radiowe od gwiazd, które eksplodowały jako supernowe w dziesiątkach tysięcy galaktyk, rozmieszczonych aż po najdalsze rejony Wszechświata.
więcej o Najdokładniejsze w historii obrazy młodego Wszechświata
Hurtowe wyprawy na Marsa

Hurtowe wyprawy na Marsa

15.02.2021
Rok 2021 obfituje w liczne misje na Marsa, których przyloty w jego okolicę możemy obecnie śledzić w mediach. Wynika to z faktu, że w ubiegłym roku sondy marsjańskie wyruszyły na Czerwoną Planetę niejako hurtem. Związane jest to z niedawną Wielką Opozycją Marsa z jesieni 2020 roku – Mars znalazł się wówczas najbliżej Ziemi na swej orbicie okołosłonecznej; były to zatem warunki bardzo korzystne do wysyłania tam ziemskich instrumentów badawczych. Jednak po raz pierwszy taka próba z powodzeniem udała się właśnie ZEA.
więcej o Hurtowe wyprawy na Marsa
Rozpinanie kwantowej sieci
uj nauki ścisłe mobilna

Rozpinanie kwantowej sieci

15.01.2021
O początkach Internetu w czasach zimnej wojny, rozwoju projektu ARPANET, kryptografii i sieciach kwantowych pisze dla nas dr hab. Jakub Mielczarek, fizyk z Instytutu Fizyki UJ, autor bloga Science-Technology-Future.
więcej o Rozpinanie kwantowej sieci