Nawigacja Nawigacja

Wyniki sortowane według etykiety: innowacje

Lista artykułów

Otwarte przestrzenie i zajęcia pod palmami. Czy taka może być nasza szkoła?

01.09.2017
Kreatywność, współpraca, rozwiązywanie praktycznych zadań i samodzielne poznawania świata - to hasła, które często pojawiają się w rozmowach o idealnej edukacji. Przyjrzyjmy się kilku szkołom, które wychodzą przed szereg i nie traktują ich jako wizji odległej przyszłości.
więcej o Otwarte przestrzenie i zajęcia pod palmami. Czy taka może być nasza szkoła?

Nowa jakość kremów do opalania

18.07.2017
W ostatnich latach pojawiły się doniesienia, że stosowane latem kremy do opalania mogą spowodować wystąpienie szkodliwych efektów ubocznych. Grupa badaczy z Wydziału Farmaceutycznego UJ pod kierunkiem prof. Elżbiety Pękali rozpoczęła właśnie poszukiwania nowych związków, które skutecznie zabezpieczałyby naszą skórę, nie narażając nas na działania niepożądane.
więcej o Nowa jakość kremów do opalania

Gdzie diabeł nie może… tam spektrometr pośle

11.07.2017
Co łączy alkomat, odkrycie Mgławicy Oriona i rezonans magnetyczny? Wydawałoby się, że hasła te nie mają ze sobą wiele wspólnego. A jednak… Wszystkie one mają do czynienia ze spektroskopią, która mierzy oddziaływanie światła (nie tylko tego widzialnego) z materią, rozumianą jako zbiorowisko atomów i cząsteczek.
więcej o Gdzie diabeł nie może… tam spektrometr pośle

19.05.2017
Dzięki technologii opracowanej przez Jana Witowskiego, studenta Collegium Medicum UJ, już wkrótce skomplikowane operacje narządów wewnętrznych będę dużo łatwiejsze dla lekarzy.
więcej o Druk 3D rewolucjonizuje medycynę. Przykładem model wątroby stworzony na UJ [video]

Nieśmiertelność już za 30 lat?

10.05.2017
Ray Kurzweil, wpływowy futurolog – człowiek, który trafnie przewidział pojawienie się bezprzewodowego internetu, dziś formułuje kolejną, rewolucyjną wizję przyszłości: od 2045 roku człowiek będzie mógł żyć wiecznie. Bzdury! A może Kurzweil ma jakieś przekonujące argumenty na poparcie swego twierdzenia?
więcej o Nieśmiertelność już za 30 lat?

Jak działa telefon komórkowy?

30.03.2017
Codziennie korzysta z nich niemal każdy. Większość nie wie jednak, jak działają i jakie zjawiska fizyczne stanowią podstawę ich konstrukcji. O zasadach działania telefonu komórkowego opowiada dr Tomasz Kawalec z Instytutu Fizyki UJ.
więcej o Jak działa telefon komórkowy?

Sztuka w smartfonie. Sztuka dla każdego [video]

20.02.2017
Każdy może bez przeszkód zwiedzać i podziwiać dzieła sztuki. Każdy, biorąc także pod uwagę ludzi niewidzących i niesłyszących. Pomocą służy aplikacja OPENArt.
więcej o Sztuka w smartfonie. Sztuka dla każdego [video]

Wybuchowa sprawa

16.02.2017
Naukowiec z UJ zaczyna budowę innowacyjnego urządzenia, które odkrywać będzie w Morzu Bałtyckim groźne dla otoczenia niewybuchy.
więcej o Wybuchowa sprawa