Badania

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie badania prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zajrzyj na stronę:

- Wizytówki naukowe wydziałów i jednostek pozawydziałowych, zestawienie najważniejszych dziedzin i projektów badawczych, sylwetki naukowców i opis naukowych osiągnięć. Dostępna także wersja angielska.

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe artykuły o wybranych projektach badawczych z UJ - migawki z naukowego Uniwersytetu, dotyczące różnorodnych projektów: od humanistycznych po przyrodnicze i matematyczne. Na stronie dwie edycje Projektora, a także wersja angielska (Science Projector z 2014 roku).

- Wywiady z naukowcami - zbiór 37 rozmów z badaczami zatytułowany "Z naukowcami o nauce" (2016) przynosi dużą dawkę emocji, pasji, trudności, chwil sukcesu i chwil porażek, komentarzy, sugestii i inspiracji. A wszystko to z nauką na pierwszym planie!

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku

Szczegółowo o badaniach

Diety roślinne – co jest prawdą, a co mitem?

Wegetarianizm i wszelkie jego odmiany (np. weganizm), cieszą się wciąż rosnącą popularnością. Jednakże, wraz ze wzrostem liczby osób decydujących się na diety roślinne, narasta wokół nich wiele kontrowersji i błędnie powielanych informacji. Aby wyraźnie oddzielić fakty od mitów, Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji UJ CM konfrontuje je z aktualną wiedzą naukową.
więcej o Diety roślinne – co jest prawdą, a co mitem?

Dlaczego świat zbudowany jest z materii, a nie z antymaterii?

W ostatnich dniach opublikowane zostały najnowsze wyniki eksperymentu GERDA, którego celem jest poszukiwanie odpowiedzi na fundamentalne pytania fizyki cząstek elementarnych. Międzynarodowy projekt angażuje naukowców z 16 europejskich jednostek badawczych, w tym również grupę z Instytutu Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Czy najnowsze osiągnięcia przybliżają nas do poznania prawdy o początkach Wszechświata?
więcej o Dlaczego świat zbudowany jest z materii, a nie z antymaterii?

Łąka pełna kwiatów w środku miasta – co na to pszczoły?

Obecne trendy w projektowaniu zieleni miejskiej bardzo sprzyjają tworzeniu tzw. „kwietnych łąk”, które z założenia mają spełniać funkcje estetyczne oraz wspierać przetrwanie owadów w trudnych warunkach zabetonowanej przestrzeni. Problem w tym, że nie wiadomo, jak lokalizacja „kwietnych łąk” wpływa na zapylacze w miastach. Odpowiedzi na to pytanie poszukuje dr Joanna Kajzer-Bonk z Instytutu Zoologii i Badań Biomedycznych UJ i Zakładu Bioróżnorodności Instytutu Ochrony Przyrody PAN.
więcej o Łąka pełna kwiatów w środku miasta – co na to pszczoły?

KRAKsat, czyli satelita z Krakowa

W środę (3.07.2019) na orbitę ziemską trafił KRAKsat, sztuczny satelita skonstruowany przez grupę studentów z dwóch krakowskich uczelni - Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Jagiellońskiego - oraz wrocławską firmę SatRevolution. Jaki cel przyświecał żakom pracującym dniami i nocami nad niewielkim stalowym pudełkiem i do czego może nas doprowadzić ta misja?
więcej o KRAKsat, czyli satelita z Krakowa

Alicja po drugiej stronie lustra

Znaczna grupa asymetrycznych związków chemicznych występujących na świecie może istnieć w dwóch formach, które – posiadając dokładnie takie same wzory sumaryczne – tworzą swoje odbicia lustrzane, czyli są chiralne. O tym, jakie to ma znaczenie dla świata, opowiada prof. Małgorzata Barańska z Wydziału Chemii UJ, której zespół w ostatnich dniach dokonał znaczących odkryć w dziedzinie wzbudzania chiralności cząstek.
więcej o Alicja po drugiej stronie lustra

W zatrutym ogrodzie

Gdy rośliny stają się lekarstwem na nasze problemy, rodzi się technika zwana fitoremediacją. Jest to nic innego, jak wykorzystywanie ich w procesie oczyszczania środowiska. O tym, w jaki sposób rośliny radzą sobie z tak trudnym zadaniem opowiada doktor Paweł Jedynak z Wydziału Biochemii, Biofizyki i Biotechnologii UJ.
więcej o W zatrutym ogrodzie

Dwujęzyczność – problem czy błogosławieństwo? [LangUsta cz. 2]

Poznawanie świata wiąże się nie tylko z przyswajaniem nowej kultury i zachowań społecznych, ale i z możliwością (lub koniecznością) nauki języków obcych. O tym, jak dwujęzyczność, w dzisiejszych czasach niemal tak powszechna, jak posiadanie prawa jazdy, wpływa na nasze zachowanie, komunikację, a nawet zdrowie opowiada Joanna Durlik z Zakładu Psychologii Eksperymentalnej IPS UJ.
więcej o Dwujęzyczność – problem czy błogosławieństwo? [LangUsta cz. 2]