Popularyzacja wiedzy

Jeśli interesują Cię najważniejsze dokonania naukowe, ale odstrasza np. skomplikowany język - przyjdź na spotkanie, przeczytaj artykuły. A może sam chciałbyś popularyzować wiedzę? Z nami dowiesz się, jak zacząć!

Nasze flagowe inicjatywy:

- Cafe Nauka - spotkania z nauką i naukowcami w kawiarnianej atmosferze,

- 1pytanie - pytanie do naukowca i odpowiedź oparta o naukowe ustalenia,

- Szkoła Promocji Nauki - warsztaty pokazujące, jak promować swoje badania,

- Promosaurus - poradnik promocji nauki,

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe teksty dotyczące badań na UJ.

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku

Szczegółowo o popularyzacji

Pierwszy koci mem

Popularność kotów w internecie to zjawisko, które od dłuższego czasu rozwija się z niegasnącym entuzjazmem. Nierzadko bywa ono nawet przedmiotem poważnych artykułów naukowych. Kocie filmy, kocie zdjęcia, komiksy, grafiki... Koty świetnie odnajdują się w memetycznej kulturze. Jak się jednak okazuje kot-mem nie jest wcale jakimś nowatorskim wymysłem ostatnich dekad. O historii kociego humoru pisze dr Agnieszka Fulińska z Zakładu Historii Powszechnej Nowoczesnej Wydziału Historycznego UJ.
więcej o Pierwszy koci mem

Copernicus College - nowe kursy z zakresu fizyki i psychologii

Zapraszamy wszystkich do poszerzania swojej wiedzy poprzez nowe e-kursy dostępne już na bezpłatnej platformie Copernicus College z zakresu fizyki i psychologii!
więcej o Copernicus College - nowe kursy z zakresu fizyki i psychologii

Kolejna tajemnica bakterii rozwikłana

Międzynarodowy zespół naukowców, w skład którego wchodzą także badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego właśnie opublikował przełomowe badania dotyczące kompleksu białkowego RagAB. Umożliwia on transport peptydów do wnętrza komórki bakterii Porphyromonas gingivalis, która jest głównym czynnikiem chorobotwórczym odpowiedzialnym za rozwój paradontozy. Jest to pierwszy do tej pory opisany taki system transportu peptydów u bakterii G-. Odkrycie naukowców może przyczynić się do opracowania leków, zatrzymujących rozwój takich patogenów.
więcej o Kolejna tajemnica bakterii rozwikłana

Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

Kilka dni temu świat obiegła informacja o tym, że najwyższy aktywny wulkan w Europie – Etna, znowu zaczął wyrzucać z siebie strumienie lawy. Czy aktywność wulkanu, znajdującego się na włoskiej Sycylii powinna budzić niepokój? Kwestię tę komentuje dr hab. Patrycja Wójcik-Tabol, prof. UJ z Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

Co należy zrobić dla systemu ochrony zdrowia w sytuacji pandemii

Apel zatroskanych z Instytutu Zdrowia Publicznego (CM UJ w Krakowie), Fundacji Naukowej CASE oraz Rady Konsultacyjnej Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.
więcej o Co należy zrobić dla systemu ochrony zdrowia w sytuacji pandemii

Plaga szarańczy w Afryce. Część I - przyczyny

Światowe i krajowe media alarmują ostatnio o kolejnej pladze szarańczy jaka nawiedziła szczególnie Afrykę Wschodnią. Masowy wzrost jej liczebności rozpoczął się w Somalii oraz Etiopii, a jej chmary liczące ok. 150 mln osobników każda, najpierw przeniosły się z Somalii do Kenii, a potem pojawiły się w Ugandzie i Tanzanii. O przyczynach pojawienia się takiego zjawiska pisze dr hab. Stanisław Knutelski z Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych UJ.
więcej o Plaga szarańczy w Afryce. Część I - przyczyny

Jak mądrze wydawać pieniądze z NFZ?

Publiczny pieniądz przekazywany na refundację lekową to temat gorących dyskusji trwających od wielu lat. W jaki sposób można oszacować, że postąpiono „mądrze”, przeznaczając określoną kwotę na dany lek bądź usługę medyczną? O tym, jak działają mechanizmy wydawania pieniędzy na opiekę zdrowotną pisze dr Tomasz Bochenek z Instytutu Zdrowia Publicznego CM UJ.
więcej o Jak mądrze wydawać pieniądze z NFZ?