Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Popularyzacja wiedzy

Popularyzacja wiedzy

Jeśli interesują Cię najważniejsze dokonania naukowe, ale odstrasza np. skomplikowany język - przyjdź na spotkanie, przeczytaj artykuły. A może sam chciałbyś popularyzować wiedzę? Z nami dowiesz się, jak zacząć!

Nasze flagowe inicjatywy:

- Cafe Nauka - spotkania z nauką i naukowcami w kawiarnianej atmosferze,

- 1pytanie - pytanie do naukowca i odpowiedź oparta o naukowe ustalenia,

- Szkoła Promocji Nauki - warsztaty pokazujące, jak promować swoje badania,

- Promosaurus - poradnik promocji nauki,

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe teksty dotyczące badań na UJ.

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Szczegółowo o popularyzacji

Efekt powracających żołnierzy

Przez wiele stuleci panowało rozpowszechnione przekonanie, że zarówno w okresach poprzedzających wojnę, jak i tych bezpośrednio po cięższych czasach rodzi się więcej chłopców. Kwestia ta wyjaśniana była założeniem, że społeczeństwo w naturalny sposób rekompensuje sobie wysokie straty młodych mężczyzn biorących udział w wojennych potyczkach. Ile wspólnego ma powyższa „mądrość ludowa” z danymi naukowymi? W zrozumieniu tego zjawiska pomaga nam dr Ilona Nenko z Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.
więcej o Efekt powracających żołnierzy

Ewolucja czy rewolucja? Sztuczna inteligencja puka do drzwi

Jak nauczyć maszynę empatii? Jak wskazać robotowi, co jest dobre, a co złe? Jakie dylematy moralne stoją przed twórcami, którzy od kilkudziesięciu lat pracują nad technologią sztucznej inteligencji? O tym rozmawiamy z dr Błażejem Sajdukiem z Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ.
więcej o Ewolucja czy rewolucja? Sztuczna inteligencja puka do drzwi

Cafe Nauka: Pogromcy mitów laktacyjnych

Jak karmienie piersią wpływa na przyszły wygląd twarzy dziecka? Czy cesarskie cięcie może utrudnić laktację? Czy długie karmienie dziecka przyczynia się do powstania próchnicy? Czy można karmić piersią mając gorączkę? Czy piwo bezalkoholowe może rozkręcić... laktację?
więcej o Cafe Nauka: Pogromcy mitów laktacyjnych

Dwujęzyczność – problem czy błogosławieństwo? [LangUsta cz. 2]

Poznawanie świata wiąże się nie tylko z przyswajaniem nowej kultury i zachowań społecznych, ale i z możliwością (lub koniecznością) nauki języków obcych. O tym, jak dwujęzyczność, w dzisiejszych czasach niemal tak powszechna, jak posiadanie prawa jazdy, wpływa na nasze zachowanie, komunikację, a nawet zdrowie opowiada Joanna Durlik z Zakładu Psychologii Eksperymentalnej IPS UJ.
więcej o Dwujęzyczność – problem czy błogosławieństwo? [LangUsta cz. 2]

Rośliny (nie)przyjazne pszczołom

Co jedzą pszczoły? W jaki sposób menu wpływa na rozwój i wzrost tych niezmiernie ważnych dla naszej egzystencji owadów? Dr Michał Filipiak, pracownik Instytutu Nauk o Środowisku UJ zajmujący się na co dzień dietą pszczół, opowiada, jak ważne jest prawidłowe zbilansowanie pszczelego pokarmu.
więcej o Rośliny (nie)przyjazne pszczołom

Lekooporność – globalny problem XXI wieku

W świecie medycyny chlebem powszednim są choroby i wszelakie problemy ze zdrowiem, które mogą dotknąć każdego, bez względu na wiek czy miejsce zamieszkania. Obecnie, jednym z poważniejszych zagrożeń jest ryzyko zakażenia spowodowanego przez drobnoustroje chorobotwórcze oporne na powszechnie stosowane antybiotyki. O przyczynach i konsekwencjach narastającej lekooporności opowiada prof. Jadwiga Wójkowska-Mach z Zakładu Bakteriologii, Ekologii Drobnoustrojów i Parazytologii CM UJ.
więcej o Lekooporność – globalny problem XXI wieku

O tym, jak mózg krojąc słowa, przyswaja nowy język [LangUsta cz. I]

Jak to jest z nauką języków obcych? Dlaczego niektórym przychodzi z łatwością sprawiającą, że po niedługim czasie mogą wygłaszać przemówienia w imię wolności słowa w Hyde Parku, a inni po latach mozolnego wkuwania, wspinając się na wyżyny swoich możliwości, są w stanie jedynie zaanonsować "My name is Jacek"? Z czego wynikają zdolności do uczenia się obcych języków? Czy da się je właściwie wypracować?
więcej o O tym, jak mózg krojąc słowa, przyswaja nowy język [LangUsta cz. I]