Badania

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie badania prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zajrzyj na stronę:

- Wizytówki naukowe wydziałów i jednostek pozawydziałowych, zestawienie najważniejszych dziedzin i projektów badawczych, sylwetki naukowców i opis naukowych osiągnięć. Dostępna także wersja angielska.

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe artykuły o wybranych projektach badawczych z UJ - migawki z naukowego Uniwersytetu, dotyczące różnorodnych projektów: od humanistycznych po przyrodnicze i matematyczne. Na stronie dwie edycje Projektora, a także wersja angielska (Science Projector z 2014 roku).

- Wywiady z naukowcami - zbiór 37 rozmów z badaczami zatytułowany "Z naukowcami o nauce" (2016) przynosi dużą dawkę emocji, pasji, trudności, chwil sukcesu i chwil porażek, komentarzy, sugestii i inspiracji. A wszystko to z nauką na pierwszym planie!

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku

Szczegółowo o badaniach

W czasopiśmie „Nature” ukazała się praca badaczy z międzynarodowego obserwatorium H.E.S.S. (w tym zespołu z Obserwatorium Astronomicznego UJ), prezentująca odkrycie wysokoenergetycznej emisji gamma z relatywistycznej strugi, "dżetu", bliskiej aktywnej galaktyki Centaurus A ("Cen A"). Wykorzystując w sumie 202 godziny obserwacji (to odpowiada około 1/6 całego czasu obserwacyjnego w ciągu roku!) stwierdzono, że znana już wcześniej emisja wysokoenergetycznego promieniowania gamma z tego obiektu pochodzi nie tylko z okolicy znajdującej się w jego centrum supermasywnej czarnej dziury, ale rozciąga się również wzdłuż dżetu, na tysiące lat świetlnych w głąb badanej galaktyki.
więcej o Odkrycie wysokoenergetycznego promieniowania gamma z dżetu w aktywnej galaktyce Centaurus A

Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem?

Pogoda w czerwcu nie rozpieszcza – deszcze, chłodny wiatr i ciągłe zachmurzenie niejednego zmuszają do założenia ciepłego swetra albo włączenia chociaż na chwilę ogrzewania w domu. Co się dzieje z warunkami atmosferycznymi? Dlaczego początek lata 2020 tak różni się od naszych oczekiwań? W jaki sposób powiązać te fakty z suszą i zmianami klimatycznymi? Na wszystkie te pytania odpowiadają prof. Anita Bokwa i prof. Zbigniew Ustrnul z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem?

Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20] – komentarz eksperta

Wczesnym wieczorem w sobotę 13. czerwca słynny krakowski balon widokowy w ciągu kilku sekund został doszczętnie zniszczony. Powodem tego niefortunnego wypadku była nagła zmiana warunków atmosferycznych, która w ciągu kilku minut piękną letnią aurę zamieniła w niebezpieczną nawałnicę. Co ciekawe, wszystko działo się tylko na niewielkim fragmencie nad częścią Dębnik. O tym, co tak naprawdę zdarzyło się tamtejszego wieczora i jakie zjawisko odpowiada za zniszczenie balonu pisze prof. Dorota Matuszko z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20] – komentarz eksperta

Ewolucyjny sens stosunków „płciowych” bakterii

Jaka jest najlepsza genetyczna strategia tworzenia potomstwa? Z jednej strony zdobywanie nowych, adaptacyjnych kombinacji genów wygląda na świetny pomysł, z drugiej jednak wydaje się, że poprzez rekombinacje ryzykujemy również rozbicie adaptacyjnych zestawów genów. Jak się okazuje, bakterie mogą dostarczyć jednej z odpowiedzi na powyższe pytanie. O tym, jaki jest ewolucyjny sens stosunków "płciowych" bakterii pisze dr Rafał Mostowy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii.
więcej o Ewolucyjny sens stosunków „płciowych” bakterii

COVID-19: Potencjał telemonitorowania w długotrwałej obserwacji ozdrowieńców?

W wielu krajach na świecie są rozwijane i wdrażane aplikacje mobilne do śledzenia osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w celu wykrywania kontaktów i zapobiegania szerzeniu się epidemii. Nie powinniśmy jednak zapominać, że na świecie przybywa ozdrowieńców, którzy powinni zostać objęci długotrwałą obserwacją. O współczesnych możliwościach telemonitorowania pisze dr hab. Mariusz Duplaga, prof. UJ z Zakładu Promocji Zdrowia i e-Zdrowia Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.
więcej o COVID-19: Potencjał telemonitorowania w długotrwałej obserwacji ozdrowieńców?

Globalna apokalipsa owadów

Epoka dinozaurów gwałtownie dobiegła końca około 66 milionów lat temu w wyniku uderzenia w Ziemię wielkiego asteroidu. Fala uderzeniowa, ogromne pożary, długoterminowe zaciemnienie Ziemi przez chmury pyłów i związane z tym trwałe zmiany klimatyczne spowodowały wyginięcie trzech czwartych istniejących wówczas gatunków. Wiemy o kilku wcześniejszych masowych wymieraniach na porównywalną lub jeszcze większą skalę. Niestety, coraz więcej wskazuje na to, że jesteśmy świadkami kolejnego z nich. O globalnej apokalipsie gatunków piszą dr Justyna Kierat i dr Piotr Łukasik z Wydziału Biologii UJ.
więcej o Globalna apokalipsa owadów

W poszukiwaniu początków życia

W jaki sposób powstało życie? Co dało mu początek? Kim był tzw. „Pierwotny Przodek Darwinowski”? Naukowcy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego właśnie doszli do pewnych znaczących hipotez, które mogą umożliwić znalezienie odpowiedzi na powyższe pytania.
więcej o W poszukiwaniu początków życia