Badania

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie badania prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zajrzyj na stronę:

- Wizytówki naukowe wydziałów i jednostek pozawydziałowych, zestawienie najważniejszych dziedzin i projektów badawczych, sylwetki naukowców i opis naukowych osiągnięć. Dostępna także wersja angielska.

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe artykuły o wybranych projektach badawczych z UJ - migawki z naukowego Uniwersytetu, dotyczące różnorodnych projektów: od humanistycznych po przyrodnicze i matematyczne. Na stronie dwie edycje Projektora, a także wersja angielska (Science Projector z 2014 roku).

- Wywiady z naukowcami - zbiór 37 rozmów z badaczami zatytułowany "Z naukowcami o nauce" (2016) przynosi dużą dawkę emocji, pasji, trudności, chwil sukcesu i chwil porażek, komentarzy, sugestii i inspiracji. A wszystko to z nauką na pierwszym planie!

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku

Szczegółowo o badaniach

Teoria kontra obserwacje rozbłysków gamma: narodziny nowych świec standardowych

Nowe, przełomowe badania krakowskich naukowców nad rozbłyskami gamma.
więcej o Teoria kontra obserwacje rozbłysków gamma: narodziny nowych świec standardowych

Wenus pełna życia?

Co oznacza odkrycie fosforowodoru w wenusjańskich obłokach?
więcej o Wenus pełna życia?

Wykrycie obecności PH3 w górnych warstwach atmosfery Wenus

więcej o Wykrycie obecności PH3 w górnych warstwach atmosfery Wenus

Ślady życia na Wenus - komentarze ekspertów

Informacje naukowe oraz medialne donoszące o zdumiewającym odkryciu na Wenus sugerujące możliwość istnienia życia na tej planecie od poniedziałku zalewają światowy internet. W celu zapobiegania szerzeniu się fałszywych wiadomości oraz wyjaśnienia istoty tego odkrycia naukowego, poprosiliśmy o komentarz badaczy z trzech jednostek: Obserwatorium Astronomicznego UJ, Wydziału Chemii UJ oraz Wydział Geografii i Geologii UJ.
więcej o Ślady życia na Wenus - komentarze ekspertów

Prawdopodobne biosygnatury życia w atmosferze Wenus

W poniedziałek (14.09.) wieczorem w mediach na całym świecie pojawiły się sensacyjne doniesienia o wykryciu hipotetycznych śladów życia w atmosferze Wenus. Międzynarodowy zespół naukowy opublikował wyniki tych badań w prestiżowym czasopiśmie Nature Astronomy. W rzeczywistości wnioski badaczy są na tę chwilę dość ostrożne – mowa tu bowiem nie o detekcji wenusjańskich mikroorganizmów, a związku chemicznego zwanego fosforowodorem. Istotne jest jednak to, że zgodnie z naszą obecną wiedzą nie mógł on wytworzyć się na Wenus sam – w wyniku niebiologicznych procesów chemicznych.
więcej o Prawdopodobne biosygnatury życia w atmosferze Wenus

Jak odróżnić gwiazdy neutronowe od gwiazd kwarkowych?

Natura materii najgęstszych gwiazd, zaobserwowanych pierwotnie jako pulsary radiowe, stanowi frustrujący problem dla astrofizyków. Przewidywania teoretyczne dopuszczają dwie możliwości: obiekty te mogą być gwiazdami neutronowymi albo gwiazdami kwarkowymi. Obserwacyjne rozróżnienie tych gwiazd wydawało się dotąd niemożliwe. Jednak fizycy z Instytutu Fizyki Teoretycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego i z Politechniki Krakowskiej znaleźli właśnie nowe własności gwiazd kwarkowych pozwalające na odróżnienie ich od gwiazd neutronowych.
więcej o Jak odróżnić gwiazdy neutronowe od gwiazd kwarkowych?

Nowy wymiar obrazowania rentgenowskiego

Chcąc zbadać wewnętrzną strukturę próbki o wymiarach osyclujących w skali mikro, bardzo często sięga się po metodę tomografii komputerowej, która wykorzystuje promieniowanie rentgenowskie i optykę polikapilarną. Nie jest ona jednak zawsze efektywna, nierzadko też może przysporzyć pewnych technicznych trudnośni - aby bowiem uzyskać model trójwymiarowy mikroobiektu, trzeba go obrócić oraz zeskanować jego powierzchnię. Ułatwieniem tego zadania zajęli się badacze z Instytutu Fizyki UJ oraz NCPS SOLARIS - Katarzyna M. Sowa i Paweł Korecki, którzy dzisiaj piszą o swojej nowej niekonwencjonalnej metodzie obrazowania tomograficznego.
więcej o Nowy wymiar obrazowania rentgenowskiego