Nawigacja Nawigacja

Wyniki sortowane według etykiety: przedstawiamy

Lista artykułów

Pierwszy koci mem

24.09.2020
Popularność kotów w internecie to zjawisko, które od dłuższego czasu rozwija się z niegasnącym entuzjazmem. Nierzadko bywa ono nawet przedmiotem poważnych artykułów naukowych. Kocie filmy, kocie zdjęcia, komiksy, grafiki... Koty świetnie odnajdują się w memetycznej kulturze. Jak się jednak okazuje kot-mem nie jest wcale jakimś nowatorskim wymysłem ostatnich dekad. O historii kociego humoru pisze dr Agnieszka Fulińska z Zakładu Historii Powszechnej Nowoczesnej Wydziału Historycznego UJ.
więcej o Pierwszy koci mem

Teoria kontra obserwacje rozbłysków gamma: narodziny nowych świec standardowych

16.09.2020
Nowe, przełomowe badania krakowskich naukowców nad rozbłyskami gamma.
więcej o Teoria kontra obserwacje rozbłysków gamma: narodziny nowych świec standardowych

Wenus pełna życia?

15.09.2020
Co oznacza odkrycie fosforowodoru w wenusjańskich obłokach?
więcej o Wenus pełna życia?

Wykrycie obecności PH3 w górnych warstwach atmosfery Wenus

więcej o Wykrycie obecności PH3 w górnych warstwach atmosfery Wenus

Ślady życia na Wenus - komentarze ekspertów

15.09.2020
Informacje naukowe oraz medialne donoszące o zdumiewającym odkryciu na Wenus sugerujące możliwość istnienia życia na tej planecie od poniedziałku zalewają światowy internet. W celu zapobiegania szerzeniu się fałszywych wiadomości oraz wyjaśnienia istoty tego odkrycia naukowego, poprosiliśmy o komentarz badaczy z trzech jednostek: Obserwatorium Astronomicznego UJ, Wydziału Chemii UJ oraz Wydział Geografii i Geologii UJ.
więcej o Ślady życia na Wenus - komentarze ekspertów

Prawdopodobne biosygnatury życia w atmosferze Wenus

15.09.2020
W poniedziałek (14.09.) wieczorem w mediach na całym świecie pojawiły się sensacyjne doniesienia o wykryciu hipotetycznych śladów życia w atmosferze Wenus. Międzynarodowy zespół naukowy opublikował wyniki tych badań w prestiżowym czasopiśmie Nature Astronomy. W rzeczywistości wnioski badaczy są na tę chwilę dość ostrożne – mowa tu bowiem nie o detekcji wenusjańskich mikroorganizmów, a związku chemicznego zwanego fosforowodorem. Istotne jest jednak to, że zgodnie z naszą obecną wiedzą nie mógł on wytworzyć się na Wenus sam – w wyniku niebiologicznych procesów chemicznych.
więcej o Prawdopodobne biosygnatury życia w atmosferze Wenus

Jak odróżnić gwiazdy neutronowe od gwiazd kwarkowych?

14.09.2020
Natura materii najgęstszych gwiazd, zaobserwowanych pierwotnie jako pulsary radiowe, stanowi frustrujący problem dla astrofizyków. Przewidywania teoretyczne dopuszczają dwie możliwości: obiekty te mogą być gwiazdami neutronowymi albo gwiazdami kwarkowymi. Obserwacyjne rozróżnienie tych gwiazd wydawało się dotąd niemożliwe. Jednak fizycy z Instytutu Fizyki Teoretycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego i z Politechniki Krakowskiej znaleźli właśnie nowe własności gwiazd kwarkowych pozwalające na odróżnienie ich od gwiazd neutronowych.
więcej o Jak odróżnić gwiazdy neutronowe od gwiazd kwarkowych?

Nowy wymiar obrazowania rentgenowskiego

08.09.2020
Chcąc zbadać wewnętrzną strukturę próbki o wymiarach osyclujących w skali mikro, bardzo często sięga się po metodę tomografii komputerowej, która wykorzystuje promieniowanie rentgenowskie i optykę polikapilarną. Nie jest ona jednak zawsze efektywna, nierzadko też może przysporzyć pewnych technicznych trudnośni - aby bowiem uzyskać model trójwymiarowy mikroobiektu, trzeba go obrócić oraz zeskanować jego powierzchnię. Ułatwieniem tego zadania zajęli się badacze z Instytutu Fizyki UJ oraz NCPS SOLARIS - Katarzyna M. Sowa i Paweł Korecki, którzy dzisiaj piszą o swojej nowej niekonwencjonalnej metodzie obrazowania tomograficznego.
więcej o Nowy wymiar obrazowania rentgenowskiego