Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Popularyzacja wiedzy

Popularyzacja wiedzy

Jeśli interesują Cię najważniejsze dokonania naukowe, ale odstrasza np. skomplikowany język - przyjdź na spotkanie, przeczytaj artykuły. A może sam chciałbyś popularyzować wiedzę? Z nami dowiesz się, jak zacząć!

Nasze flagowe inicjatywy:

- Cafe Nauka - spotkania z nauką i naukowcami w kawiarnianej atmosferze,

- 1pytanie - pytanie do naukowca i odpowiedź oparta o naukowe ustalenia,

- Szkoła Promocji Nauki - warsztaty pokazujące, jak promować swoje badania,

- Promosaurus - poradnik promocji nauki,

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe teksty dotyczące badań na UJ.

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Szczegółowo o popularyzacji

Mózg w słoiku – wywiad z prof. Piotrem Winkielmanem

Od wieków uważano, że człowiek składa się z ciała i duszy, które w żaden sposób nie wpływają i nie oddziałują na siebie. Kolokwialnie rzecz ujmując: pies sobie, a ogon sobie. Profesor Piotr Winkielman z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, współpracownik Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w swoich badaniach pokazuje, że kartezjański dualizm w istocie jest błędnym założeniem. Ucieleśnienie poznania udowadnia bowiem, że dusza i ciało są bardziej razem, niż osobno.
więcej o Mózg w słoiku – wywiad z prof. Piotrem Winkielmanem

CAFE NAUKA EXTRA - Bakterie vs. Antybiotyki [video]

Cafe Nauka oraz Studenckie Towarzystwo Diagnostów Laboratoryjnych UJ CM zapraszają na spotkanie poświęcone rosnącej oporności bakterii na antybiotyki. Masz wiedzę na ten temat? Przyjdź ją zweryfikować! Nie rozumiesz lub nie wiesz? Spróbujemy rozwiać Twoje wątpliwości!
więcej o CAFE NAUKA EXTRA - Bakterie vs. Antybiotyki [video]

Najpopularniejsze teksty o nauce - 2019

Które teksty z www.NAUKA.uj.edu.pl czytaliście najchętniej? Które wzbudziły Wasze szczególne zainteresowanie? Do tegorocznego rankingu popularności dodaliśmy też kilka tekstów, które umknęły Waszej uwadze. A szkoda! To naszym zdaniem bardzo ciekawe tematy, fajnie opisane. Warto do nich wrócić - szczególnie do tych zapomnianych.
więcej o Najpopularniejsze teksty o nauce - 2019

„Gwiezdne Wojny” okiem fizyka

„Gwiezdne Wojny” to fenomen kinematograficzny, artystyczny, techniczny i socjologiczny. Popularność sagi George’a Lucasa jest zjawiskiem na skalę światową – liczba fanów filmu dzisiaj jest trudna do oszacowania. Wśród nich są również fizycy, którzy patrzą na film bardziej naukowym spojrzeniem i analizują sceny pod kątem zgodności z prawami natury. O tym, co z takiej analizy może wyniknąć opowiada dziś doktor Witold Zawadzki z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ.
więcej o „Gwiezdne Wojny” okiem fizyka

MŁODZIEŻOWE SŁOWA ROKU okiem językoznawcy

Od czterech lat Wydawnictwo Naukowe PWN organizuje plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku. Laury zawsze zdobywają te wyrażenia, które – za pośrednictwem specjalnie przygotowanego formularza – zgłasza największa liczba osób. Czym tak naprawdę są najpopularniejsze młodzieżowe słowa? Jakie zjawiska społeczne odpowiadają za ich powstawanie? Jak radzi sobie z nimi język? O tegorocznym wyborze w kontekście społeczno-psychologicznym i językoznawczym opowiada dr Małgorzata Majewska z Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ.
więcej o MŁODZIEŻOWE SŁOWA ROKU okiem językoznawcy

Wszawica – czy aby na pewno choroba biedy i brudu?

Wraz z rozpoczęciem każdego nowego roku szkolnego, jak bumerang powraca informacja o wykryciu znacznej liczby przypadków wszawicy. Wydawać by się mogło, że – w skutek postępu cywilizacyjnego, znacznej poprawy warunków życiowych i wielkiego skoku rozwoju nauki – choroby zakaźne i pasożytnicze na trwałe zostały przeniesione na pożółkłe karty historii. Skąd więc biorą się niepokojące statystyki co rusz odnotowujące alarmująco wysoki odsetek przypadków wszawicy w Polsce?
więcej o Wszawica – czy aby na pewno choroba biedy i brudu?

Gdzie kończy się ciało, a zaczyna umysł?

Nie każdemu z łatwością przychodzi rozmyślanie o zawiłych zagadnieniach z pogranicza neuronauki poznawczej i badań behawioralnych. Wiele osób w ogóle zastanawia się, po co parać się takimi tematami i w jakim celu miałoby to pomóc ludzkości. Ucieleśnione poznanie? Usytuowana konceptualizacja? Co to właściwie jest? I po co to jest? Przy okazji zbliżającego się wykładu Prof. Winkielmana „Ucieleśniony język emocji. Jak umysł radzi sobie z uczuciami?” organizowanego w ramach cyklu Wielkie Pytania, uchylamy rąbka tajemnicy.
więcej o Gdzie kończy się ciało, a zaczyna umysł?