Nauki ścisłe

Nauki ścisłe

Najdokładniejsze w historii obrazy młodego Wszechświata

Najdokładniejsze w historii obrazy młodego Wszechświata

09.04.2021
Międzynarodowy zespół astronomów, w którego składzie znajdują się także naukowcy z Polski, opublikował najdokładniejszą w historii mapę Wszechświata w zakresie niskich częstotliwości radiowych, używając europejskiej sieci odbiorników LOFAR. Aby tego dokonać obserwowano wielokrotnie te same obszary nieba, by móc je następnie połączyć w jeden obraz o bardzo długiej ekspozycji. Dzięki temu na obrazie wykryto słabe poświaty radiowe od gwiazd, które eksplodowały jako supernowe w dziesiątkach tysięcy galaktyk, rozmieszczonych aż po najdalsze rejony Wszechświata.
więcej o Najdokładniejsze w historii obrazy młodego Wszechświata
Hurtowe wyprawy na Marsa

Hurtowe wyprawy na Marsa

15.02.2021
Rok 2021 obfituje w liczne misje na Marsa, których przyloty w jego okolicę możemy obecnie śledzić w mediach. Wynika to z faktu, że w ubiegłym roku sondy marsjańskie wyruszyły na Czerwoną Planetę niejako hurtem. Związane jest to z niedawną Wielką Opozycją Marsa z jesieni 2020 roku – Mars znalazł się wówczas najbliżej Ziemi na swej orbicie okołosłonecznej; były to zatem warunki bardzo korzystne do wysyłania tam ziemskich instrumentów badawczych. Jednak po raz pierwszy taka próba z powodzeniem udała się właśnie ZEA.
więcej o Hurtowe wyprawy na Marsa
Rozpinanie kwantowej sieci
uj nauki ścisłe

Rozpinanie kwantowej sieci

15.01.2021
O początkach Internetu w czasach zimnej wojny, rozwoju projektu ARPANET, kryptografii i sieciach kwantowych pisze dla nas dr hab. Jakub Mielczarek, fizyk z Instytutu Fizyki UJ, autor bloga Science-Technology-Future.
więcej o Rozpinanie kwantowej sieci
Czy powinniśmy się bać „bestii ze wschodu”?
przedstawiamy nauki ścisłe

Czy powinniśmy się bać „bestii ze wschodu”?

11.01.2021
Jakiś czas temu w mediach pojawiły się informacje na temat naciągającej z Syberii "bestii ze wschodu", czyli gwałtownej zmiany warunków atmosferycznych, powiązanej z siarczystymi mrozami i obfitymi opadami śniegu. Według doniesień "bestia" miała zacząć "atakować" granice Polski mniej więcej w połowie stycznia. O tym, czego tak naprawdę możemy się spodziewać w tej kwestii oraz z czym to się wiąże, pisze prof. dr hab. Zbigniew Ustrnul z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Czy powinniśmy się bać „bestii ze wschodu”?
Wielka Koniunkcja jako gwiazdka wigilijna

Wielka Koniunkcja jako gwiazdka wigilijna

17.12.2020
Już za niespełna tydzień, 21 grudnia, Jowisz i Saturn znajdą się najbliżej na niebie od roku 1226 naszej ery. Ale tę Wielką Koniunkcję można oglądać już teraz - a także w wieczór wigilijny. O wyjątkowym zbliżeniu dwóch największych planet Układu Słonecznego pisze dr Elżbieta Kuligowska z Obserwatorium Astronomicznego UJ.
więcej o Wielka Koniunkcja jako gwiazdka wigilijna