Nawigacja Nawigacja

Wyniki sortowane według etykiety: nauki ścisłe

Lista artykułów

30.06.2020
W czasopiśmie „Nature” ukazała się praca badaczy z międzynarodowego obserwatorium H.E.S.S. (w tym zespołu z Obserwatorium Astronomicznego UJ), prezentująca odkrycie wysokoenergetycznej emisji gamma z relatywistycznej strugi, "dżetu", bliskiej aktywnej galaktyki Centaurus A ("Cen A"). Wykorzystując w sumie 202 godziny obserwacji (to odpowiada około 1/6 całego czasu obserwacyjnego w ciągu roku!) stwierdzono, że znana już wcześniej emisja wysokoenergetycznego promieniowania gamma z tego obiektu pochodzi nie tylko z okolicy znajdującej się w jego centrum supermasywnej czarnej dziury, ale rozciąga się również wzdłuż dżetu, na tysiące lat świetlnych w głąb badanej galaktyki.
więcej o Odkrycie wysokoenergetycznego promieniowania gamma z dżetu w aktywnej galaktyce Centaurus A

Copernicus College - nowe kursy z zakresu fizyki i psychologii

29.06.2020
Zapraszamy wszystkich do poszerzania swojej wiedzy poprzez nowe e-kursy dostępne już na bezpłatnej platformie Copernicus College z zakresu fizyki i psychologii!
więcej o Copernicus College - nowe kursy z zakresu fizyki i psychologii

Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem?

22.06.2020
Pogoda w czerwcu nie rozpieszcza – deszcze, chłodny wiatr i ciągłe zachmurzenie niejednego zmuszają do założenia ciepłego swetra albo włączenia chociaż na chwilę ogrzewania w domu. Co się dzieje z warunkami atmosferycznymi? Dlaczego początek lata 2020 tak różni się od naszych oczekiwań? W jaki sposób powiązać te fakty z suszą i zmianami klimatycznymi? Na wszystkie te pytania odpowiadają prof. Anita Bokwa i prof. Zbigniew Ustrnul z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem?

Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20] – komentarz eksperta

19.06.2020
Wczesnym wieczorem w sobotę 13. czerwca słynny krakowski balon widokowy w ciągu kilku sekund został doszczętnie zniszczony. Powodem tego niefortunnego wypadku była nagła zmiana warunków atmosferycznych, która w ciągu kilku minut piękną letnią aurę zamieniła w niebezpieczną nawałnicę. Co ciekawe, wszystko działo się tylko na niewielkim fragmencie nad częścią Dębnik. O tym, co tak naprawdę zdarzyło się tamtejszego wieczora i jakie zjawisko odpowiada za zniszczenie balonu pisze prof. Dorota Matuszko z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20] – komentarz eksperta

Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

23.04.2020
Kilka dni temu świat obiegła informacja o tym, że najwyższy aktywny wulkan w Europie – Etna, znowu zaczął wyrzucać z siebie strumienie lawy. Czy aktywność wulkanu, znajdującego się na włoskiej Sycylii powinna budzić niepokój? Kwestię tę komentuje dr hab. Patrycja Wójcik-Tabol, prof. UJ z Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

Polskie "kodowanie z UJ" rewolucjonizuje wirtualny świat​ [video]

22.01.2020
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że polska metoda opracowana na Uniwersytecie Jagiellońskim, znana jako "kodowanie ANS" lub "kodowanie z UJ" jest jednym z fundamentów dzisiejszego wirtualnego świata. Dzięki metodzie kompresji plików zaproponowanej przez dr. Jarosława Dudę z Wydziału Matematyki i Informatyki UJ szybkość i efektywność przepływu informacji drogą elektroniczną wzrosła aż 30 razy! Czym teraz jest ten wynalazek dla świata i czym wkrótce może się jeszcze stać?
więcej o Polskie "kodowanie z UJ" rewolucjonizuje wirtualny świat​ [video]

Odkryto najstarszą materię kosmiczną na Ziemi

20.01.2020
W zbiorach Uniwersytetu Jagiellońskiego znajduje się fragment meteorytu Murchison, w którym stwierdzono obecność najstarszej zbadanej substancji na Ziemi – pyłu międzygwiezdnego, powstałego przed ukształtowaniem się Układu Słonecznego. W ostatnich dniach ukazała się publikacja autorstwa międzynarodowego zespołu badawczego, w której wydatowano cząstki pyłu kosmicznego zawarte w tym meteorycie na 7 miliardów lat.
więcej o Odkryto najstarszą materię kosmiczną na Ziemi

Motyle doskonałe?

15.01.2020
W świecie współczesnym panuje przekonanie, że na temat otaczającego nas środowiska i zachodzących w nim procesów wiemy niemal wszystko. Mimo że posiadamy zaawansowane technologie pozwalające sięgać gwiazd i opisywać położone miliony lat świetlnych stąd planety, nasza wiedza na temat samej Ziemi i zasiedlających ją organizmów jest zaskakująco uboga. O tym, jak dzisiaj wygląda fauna motyli, opowiada dr hab. prof. UJ Tomasz W. Pyrcz z Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ.
więcej o Motyle doskonałe?