Nawigacja Nawigacja

Wyniki sortowane według etykiety: nauki ścisłe

Lista artykułów

KRAKsat, czyli satelita z Krakowa

05.07.2019
W środę (3.07.2019) na orbitę ziemską trafił KRAKsat, sztuczny satelita skonstruowany przez grupę studentów z dwóch krakowskich uczelni - Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Jagiellońskiego - oraz wrocławską firmę SatRevolution. Jaki cel przyświecał żakom pracującym dniami i nocami nad niewielkim stalowym pudełkiem i do czego może nas doprowadzić ta misja?
więcej o KRAKsat, czyli satelita z Krakowa

Ewolucja czy rewolucja? Sztuczna inteligencja puka do drzwi

30.05.2019
Jak nauczyć maszynę empatii? Jak wskazać robotowi, co jest dobre, a co złe? Jakie dylematy moralne stoją przed twórcami, którzy od kilkudziesięciu lat pracują nad technologią sztucznej inteligencji? O tym rozmawiamy z dr Błażejem Sajdukiem z Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych UJ.
więcej o Ewolucja czy rewolucja? Sztuczna inteligencja puka do drzwi

Nowa mapa nieba

19.02.2019
Międzynarodowy zespół złożony z ponad 200 astronomów z 18 krajów opublikował dane z pierwszej fazy nowego, wielkiego radiowego przeglądu nieba o niespotykanej dotychczas czułości – realizowane¬go przy pomocy interferometru LOFAR, The LOw Frequency ARray. Opublikowane mapy nieba radiowego ukazują setki tysięcy dotychczas nieznanych galaktyk, rzucając nowe światło na wiele problemów współczesnej astrofizyki, takie jak m.in. fizyka czarnych dziur, czy ewolucja gromad galaktyk. No¬wym rezultatom poświęcone zostanie specjalne wydanie czasopisma naukowego Astronomy & Astrophysics, w którym znajdzie się dwadzieścia sześć artykułów opisujących nowy przegląd i jego pierwsze rezultaty.
więcej o Nowa mapa nieba

Laboratorium smaku

31.01.2019
Jedzenie to jedna z ważniejszych czynności naszego życia. To, jak coś nam smakuje nie zależy jedynie od smaku jedzenia, ale także od czynników zewnętrznych: oświetlenia, koloru naczyń, wagi sztućców czy muzyki, którą słyszymy w tle. Jak manipulować czynnikami wpływającymi na ludzkie zmysły, żeby wyprawić sobie prawdziwą ucztę dla podniebienia? Rąbka tajemnicy w tej kwestii uchyla dr Joanna Chłopicka z Zakładu Bromatologii Wydziału Farmaceutycznego UJ.
więcej o Laboratorium smaku

25.01.2019
Parahexafenyl – mimo, że brzmi jak zaklęcie rodem z serii o Harrym Potterze, jest tylko nazwą niewielkiej cząsteczki organicznej, która od przeszło dwudziestu lat stanowi obiekt intensywnych badań wielu grup naukowych na całym świecie. A wszystko to dzięki jej wielkiemu potencjałowi w dziedzinie tzw. elektroniki plastikowej.
więcej o Spełnianie zachcianek kapryśnej molekuły, czyli o organicznej elektronice słów kilka

Chrząszcz brzmi w trzcinie

09.01.2019
Ziemia jest zdominowana przez człowieka, którego działalność przyczynia się do gwałtownego spadku unikalnej różnorodności życia na planecie. Jednak gdyby ustawić wszystkie skatalogowane istoty na ziemi w jednym rzędzie, to co czwartą z nich byłby… chrząszcz! Co jest więc przyczyną tego, że tak znaczącą część istot naszego Globu stanowią te niewielkie owady? O komentarz w tej kwestii poprosiliśmy dr. hab. Stanisława Knutelskiego z Zakładu Entomologii Instytutu Zoologii i Badań Biomedycznych na Wydziale Biologii UJ.
więcej o Chrząszcz brzmi w trzcinie

Najpopularniejsze teksty o nauce - 2018

27.12.2018
Które teksty z www.NAUKA.uj.edu.pl czytaliście najchętniej? Które wzbudziły Wasze szczególne zainteresowanie? Do tegorocznego rankingu popularności dodaliśmy też kilka tekstów, które umknęły Waszej uwadze. A szkoda! To naszym zdaniem bardzo ciekawe tematy, fajnie opisane. Warto do nich wrócić - szczególnie do tych zapomnianych.
więcej o Najpopularniejsze teksty o nauce - 2018

Spać, czy nie spać – oto jest pytanie

19.12.2018
O tym, że sen jest ważny dla zdrowia człowieka wiemy intuicyjnie. Nierzadko mogliśmy odczuć na własnej skórze rezultaty niedospania – gorsza koncentracja, wolniejszy czas reakcji czy uczucie niemożności podjęcia intensywniejszych aktywności – to tylko niektóre skutki sennych niedoborów. Obecne dane szacunkowe wskazują na to, że chroniczny niedobór snu to problem co czwartego Polaka. Okazuje się również, że – paradoksalnie – niedosypianie przyczynia się do zaburzania okresów odpoczynku.
więcej o Spać, czy nie spać – oto jest pytanie