Nawigacja Nawigacja

Wyniki sortowane według etykiety: bionauki

Lista artykułów

Modraszki, bogatki, szmaragdziki i piłodziób

17.08.2016
Gotlandia i Kostaryka to dwa odległe od siebie rejony świata. W nich to swe pasje przyrodnicze i badawcze urzeczywistniał tego roku dr Szymon Drobniak z Instytutu Nauk o Środowisku UJ.
więcej o Modraszki, bogatki, szmaragdziki i piłodziób

1pytanie: Dlaczego naukowcy tworzą GMO?

01.08.2016
Genetycznie modyfikowane organizmy (GMO) to temat kontrowersyjny, wzbudzający sprzeciw części opinii publicznej, a jednocześnie zachwyt niektórych badaczy. Co ich motywuje? – odpowiada Paweł Jedynak z Zakładu Fizjologii i Biochemii Roślin.
więcej o 1pytanie: Dlaczego naukowcy tworzą GMO?

24.06.2016
Kleszcze, meszki, komary, osy – dobrze znamy nieprzyjemne niespodzianki, jakie mogą nas spotkać ze strony tych zwierząt. Rośliny wydają się dużo bezpieczniejsze, ale czy na pewno takie są? Wyjaśnia i przestrzega dr Piotr Klepacki z Instytutu Botaniki UJ.
więcej o 1pytanie: Jakie niebezpieczne rośliny możemy spotkać w naszym otoczeniu? [infografiki]

30.05.2016
Ponad 100 lat temu, w odległych górach Kanady odnaleziono świetnie zachowane skamieniałości. Ich cechą szczególną jest zdumiewający, wręcz przywołujący obrazy stworów z filmów science-fiction, wygląd stworzeń, które odcisnęły się w skałach. O tym fenomenie opowiada prof. M. Adam Gasiński z Instytutu Nauk Geologicznych UJ
więcej o 1pytanie: Co znaleziono w łupkach z Burgess i dlaczego dla nauki jest to tak ważne?

Kolor jaki jest – każdy widzi. Czy na pewno? [infografika]

12.05.2016
W przyrodzie kolory stanowią jeden z podstawowych sygnałów wykorzystywanych w międzyosobniczej komunikacji. Mechanizmy ich powstawania i regulowania natężenia barwy ptasich piór próbują rozwikłać naukowcy z UJ.
więcej o Kolor jaki jest – każdy widzi. Czy na pewno? [infografika]

09.05.2016

Ochrona prawna dzieł naukowych, kwestie współautorstwa, ochrona wyników badań, możliwości korzystania z materiałów internetowych – o te i wiele innych zagadnień pytaliście dr Krzysztofa Felchnera z Katedry Prawa Własności Intelektualnej UJ.

W maju 2016 roku ruszyła kolejna edycja Szkoły Promocji Nauki. Tym razem zajęcia realizowaliśmy inaczej niż w latach poprzednich. W komentarzach do wydarzenia Szkoła Promocji Nauki – „Zabronione – dozwolone" na Facebooku zadawaliście pytania, a wyjaśnienia dr Felchnera publikowaliśmy na tej stronie.

Odpowiedzi udzielał ekspert w dziedzinie praw autorskich - dr Krzysztof Felchner, adiunkt w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej na Wydziale Prawa i Administracji UJ, radca prawny. Specjalista w zakresie prawa autorskiego, prawa znaków towarowych, ochrony prawnej odmian roślin. Redaktor tematyczny i koordynujący kwartalnika „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego – Prace z Prawa Własności Intelektualnej".

Zarówno naukowców, jak i doktorantów oraz studentów zachęcamy do zgłębiania wiedzy w tym zakresie, studiowania odpowiedzi, które rozwieją Wasze wątpliwości.

Zobacz odpowiedzi:

więcej o Szkoła Promocji Nauki; „Zabronione - dozwolone" czyli prawo autorskie dla naukowców

„Bogactwo martwych drzew"

04.05.2016
Puszcza Białowieska i związane z nią decyzje Ministra Środowiska od wielu tygodni rozpalają opinię publiczną w Polsce. Są jednak tylko „czubkiem góry lodowej", jaką jest sytuacja ochrony przyrody w naszym kraju.
więcej o „Bogactwo martwych drzew"

"Max Planck" w Krakowie

21.04.2016
W ramach Małopolskiego Centrum Biotechnologii swą działalność rozpoczęło specjalistyczne Laboratorium Maxa Plancka.
więcej o "Max Planck" w Krakowie