Wyniki sortowane według etykiety: uj

Lista artykułów

Jak wyglądały okolice dzisiejszego Krakowa 100 milionów i 100 tysięcy lat temu?

31.08.2018
Spacerując po krakowskim Rynku czy biwakując w podkrakowskim lesie zadajemy sobie czasem pytanie: jak to miejsce wyglądało w przeszłości? Postanowiliśmy w tę przeszłość zagłębić się bardzo mocno - aż do czasów, gdy na Ziemi królowały dinozaury. Pomocy udzielili nam eksperci z Instytutu Nauk Geologicznych UJ.
więcej o Jak wyglądały okolice dzisiejszego Krakowa 100 milionów i 100 tysięcy lat temu?
Halluksy – czyli jak niszczymy swoje stopy

16.08.2018
Halluksy to przypadłość dobrze znana niejednemu z nas. Mimo to wiele osób bagatelizuje pierwsze objawy, które w następstwie przeobrażają się w nieprzyjemną, bolesną i często trudną do zwalczenia deformację stopy.
więcej o Halluksy – czyli jak niszczymy swoje stopy
Smartfon zamiast kilofa. Archeologia w XXI wieku

06.08.2018
Doktorant z Instytutu Religioznawstwa UJ został laureatem „Diamentowego Grantu”, a jego projekt dotyczył sztuki naskalnej rejonu Kondoa w Tanzanii w perspektywie archeologiczno-etnologicznej. W czerwcu w centralnej Tanzanii, w rezerwacie Swaga Swaga w regionie Kondoa Grzelczyk odkrył malowidła skalne.
więcej o Smartfon zamiast kilofa. Archeologia w XXI wieku
Kosmiczne cząsteczki-duchy

30.07.2018
Po raz pierwszy badacze wykazali źródło neutrin poza naszą galaktyką. Ultralekka i słabo dostrzegalna cząsteczka elementarna, dzięki obserwacjom promieniowania gamma znalazła swoje źródło w galaktyce TXS 0506+56 czyli w tzw. blazarze.
więcej o Kosmiczne cząsteczki-duchy

10.07.2018
Głośnym echem w świecie znawców polskiej literatury odbiło się odnalezienie pochodzącego z 1542 roku, drukowanego wydania utworu „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Sprawę komentuje prof. Maciej Włodarski z Katedry Literatury Staropolskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
więcej o Mistrz Polikarp dyskutuje ze Śmiercią – prof. Maciej Włodarski o odnalezieniu nieznanego wydania utworu
Trauma na całe życie – dzieci uwięzione w tajlandzkiej jaskini

06.07.2018
Od 23 czerwca 2018 roku grupa 12 chłopców razem ze swoim opiekunem była odgrodzona od świata przez wodę i skały. Miejscem odosobnienia stała się jaskinia Tham Luang Nang Non w Tajlandii. Zapytaliśmy Paulinę Wróbel, psycholog z Uniwersytetu Jagiellońskiego, jak takie ekstremalne wydarzenia mogą wpłynąć na psychikę.
więcej o Trauma na całe życie – dzieci uwięzione w tajlandzkiej jaskini
Ręce z drukarki

27.06.2018
Dr Krzysztof Grandys, specjalista anestezjologii i intensywnej terapii z Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie-Prokocimiu, tworzy protezy rąk za pomocą drukarek 3D. Rozmowa z nim przekonuje, że postęp technologiczny ma także bardzo pozytywne oblicze.
więcej o Ręce z drukarki
Kosmiczna stacja paliw

20.06.2018
W lutym 2018 roku oglądaliśmy spektakularny start rakiety "Falcon Heavy" Elona Muska. Główny jej człon niestety nie wylądował pomyślnie. Zabrakło mieszanki paliwowej potrzebnej do lądowania. Zapas paliwa jest kluczowym elementem pomyślności lotów kosmicznych. Jedno z rozwiązań tego problemu opisuje Jakub Mielczarek, fizyk z UJ, autor bloga Science-Technology-Future.
więcej o Kosmiczna stacja paliw