Najpopularniejsze teksty o nauce - 2020

Które teksty z www.NAUKA.uj.edu.pl czytaliście najchętniej? Które wzbudziły Wasze szczególne zainteresowanie? Zachęcamy do zapoznania się z poniższą listą TOP10 i - jak zawsze - ponownej lektury najbardziej poczytnych artykułów z 2020 roku.

TOP 10 najbardziej poczytnych tekstów:

1. Czy Wszechświat jest komputerem kwantowym? - Każdą informację, z jaką każdego dnia się stykamy, da się sprowadzić do ciągu dwóch różnych symboli - 0 i 1. W ciągłych metamorfozach informacji wspierają ją komputery, będące w stanie w pewnym sensie za pomocą ciągu zer i jedynek "przeliczać rzeczywistość". Jednakże taka reprezentacja informacji zupełnie nie radzi sobie w mikroświecie, rządzonym przez prawa mechaniki kwantowej. Aby symulować rzeczywistość kwantową, trzeba sięgnąć po coś więcej, niż klasyczną maszynę - komputer kwantowy. O komputerach kwantowych, policzalności Wszechświata i o tym, czy nasza rzeczywistość to prawda, czy może tylko symulacja pisze dr hab. Jakub Mielczarek z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ.
  2. Efekt (braku) kosiarki - Zmiany klimatyczne to już nie tylko zaawansowane modele i przewidywania naukowców. To zespół zjawisk, których skutki zaczynamy odczuwać na własnej skórze. Grozi nam m.in. postępująca utrata bioróżnorodności oraz klęski suszy spowodowane wzrostem temperatury powietrza i zmianami w cykliczności opadów. W obliczu tych zagrożeń niezbędne jest podjęcie natychmiastowych działań. Zmiany są globalne, jednak przeciwdziałać możemy im również lokalnie. Jednym z takich działań jest zmiana podejścia do koszenia trawników i tym zagadnieniem zajęły się dr Joanna Kajzer-Bonk i dr Justyna Kierat z Wydziału Biologii UJ.
  3. Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20]  - Wczesnym wieczorem w sobotę 13. czerwca słynny krakowski balon widokowy w ciągu kilku sekund został doszczętnie zniszczony. Powodem tego niefortunnego wypadku była nagła zmiana warunków atmosferycznych, która w ciągu kilku minut piękną letnią aurę zamieniła w niebezpieczną nawałnicę. Co ciekawe, wszystko działo się tylko na niewielkim fragmencie nad częścią Dębnik. O tym, co tak naprawdę zdarzyło się tamtejszego wieczora i jakie zjawisko odpowiada za zniszczenie balonu pisze prof. Dorota Matuszko z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
  4. Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem? - Pogoda w czerwcu nie rozpieszcza – deszcze, chłodny wiatr i ciągłe zachmurzenie niejednego zmuszają do założenia ciepłego swetra albo włączenia chociaż na chwilę ogrzewania w domu. Co się dzieje z warunkami atmosferycznymi? Dlaczego początek lata 2020 tak różni się od naszych oczekiwań? W jaki sposób powiązać te fakty z suszą i zmianami klimatycznymi? Na wszystkie te pytania odpowiadają prof. Anita Bokwa i prof. Zbigniew Ustrnul z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
  5. Czym żywili się nasi przodkowie? Wyniki badań nad przeszłymi dietami - Jak wyglądała dieta społeczności ludzkich, zamieszkujących ziemie polskie w epoce neolitu oraz w epoce brązu i wczesnej epoce żelaza? Odpowiedzi na to pytanie udziela analiza izotopów węgla i azotu w kościach i szczątkach roślin uprawnych. Badania izotopowe nad przeszłymi dietami prowadzone są przez liczne grupy badawcze oraz instytucje naukowe, w tym także przez zespół naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego. O tym, czym żywili się nasi przodkowie, pisze dziś prof. Marek Nowak z Instytutu Archeologii UJ.
  6. Pierwszy koci mem - Popularność kotów w internecie to zjawisko, które od dłuższego czasu rozwija się z niegasnącym entuzjazmem. Nierzadko bywa ono nawet przedmiotem poważnych artykułów naukowych. Kocie filmy, kocie zdjęcia, komiksy, grafiki... Koty świetnie odnajdują się w memetycznej kulturze. Jak się jednak okazuje kot-mem nie jest wcale jakimś nowatorskim wymysłem ostatnich dekad. O historii kociego humoru pisze dr Agnieszka Fulińska z Zakładu Historii Powszechnej Nowoczesnej Wydziału Historycznego UJ.
  7. COVID-19 - Szczepionka w zasięgu ręki? - Pandemia COVID-19, która rozpoczęła się w zimie 2020 roku, spowodowała największy globalny kryzys zdrowotny od dekad. Pomimo wielu prób, do tej pory nie udało się znaleźć skutecznego sposobu powstrzymania zakaźnego wirusa SARS-CoV-2. Komunikat firmy Pfizer z dnia 9 listopada 2020 jest światełkiem w tunelu, na które wszyscy czekaliśmy. W jaki sposób należy do niego podchodzić? Poniedziałkowe doniesienia komentuje dla nas dr Rafał Mostowy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii UJ.
  8. Kolejna tajemnica bakterii rozwikłana - Międzynarodowy zespół naukowców, w skład którego wchodzą także badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego właśnie opublikował przełomowe badania dotyczące kompleksu białkowego RagAB. Umożliwia on transport peptydów do wnętrza komórki bakterii Porphyromonas gingivalis, która jest głównym czynnikiem chorobotwórczym odpowiedzialnym za rozwój paradontozy. Jest to pierwszy do tej pory opisany taki system transportu peptydów u bakterii G-. Odkrycie naukowców może przyczynić się do opracowania leków, zatrzymujących rozwój takich patogenów.
  9. Plaga szarańczy w Afryce - Światowe i krajowe media alarmują ostatnio o kolejnej pladze szarańczy jaka nawiedziła szczególnie Afrykę Wschodnią. Masowy wzrost jej liczebności rozpoczął się w Somalii oraz Etiopii, a jej chmary liczące ok. 150 mln osobników każda, najpierw przeniosły się z Somalii do Kenii, a potem pojawiły się w Ugandzie i Tanzanii. O przyczynach pojawienia się takiego zjawiska pisze dr hab. Stanisław Knutelski z Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych UJ.
  10. Koronawirus z perspektywy zdrowia publicznego: fakty i fake-newsy - Temat koronawirusa z Wuhan (2019-nCoV) wciąż nie schodzi z pierwszych stron gazet i z głównych banerów portali internetowych. W jaki sposób realnie zagraża on dzisiejszemu światu, przyzwyczajonemu tego, że obecnie wszystko rozprzestrzenia się w nim w tempie błyskawicy? Głos w tej sprawie zabrali mgr Maciej Furman i Edyta Piętak z Instytutu Zdrowia Publicznego Wydziału Nauk o Zdrowiu CM UJ.