Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Więcej niż slajdy - efektywne prezentacje naukowe

Więcej niż slajdy - efektywne prezentacje naukowe

Ilu ciekawych prezentacji naukowych wysłuchałeś? Niewielu? Sam masz problem z przygotowaniem się do takiego wystąpienia? Przyjdź i naucz się. Zapraszamy!

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku 

24.10.2017 
Zajęcia poprowadził dr hab. Piotr Wasylczyk - adiunkt na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz visiting lecturer na Univeristy College London.

Warsztaty odbyły się w Strefie Studenckiej - ul. Jagiellońska, wejście przez dziedziniec Collegium Medicum na ul. Św. Anny 6. Zaprasiliśmy na nie studentów ostatnich lat studiów (4-5), doktorantów i pracowników naukowych. Szkolenie adresowane wyłącznie dla osób z UJ.

Czy musi być tak nieciekawie? Czy o nauce można tylko nudzić? A może da się inaczej o niej opowiadać - mówić interesująco o często niezwykle złożonych zagadnieniach, którymi zajmujemy się w laboratoriach, bibliotekach i na wykopaliskach? Jak to robić?

- "Podczas zajęć staram się tak poprowadzić uczestników, by sami mogli znaleźć odpowiedzi na to pytanie, w szczególności takie odpowiedzi, które będą najbardziej użyteczne dla nich samych, kiedy następnym razem przyjdzie im opowiadać o swoich badaniach na konferencji czy seminarium" -  zaznacza prowadzący zajęcia.

- "Daję też liczne wskazówki, które mogą być punktem wyjścia przy wyborze i opracowaniu materiałów do prezentacji, układaniu ich w  ciekawe i spójne opowiadanie, przygotowaniu slajdów i rekwizytów (jeśli zdecydujesz się ich użyć), radzenia sobie z podchwytliwymi pytaniami i prezentacyjną tremą". 

Po wielu latach budowania laserów Piotr Wasylczyk zajął się m.in. wytwarzaniem, za pomocą druku 3D, struktur o ciekawych własnościach optycznych oraz konstruowaniem mikrorobotów inspirowanych żywymi stworzeniami. Był stypendystą Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej i finalistą polskiej edycji konkursu Fame Lab w 2016 roku. Nie mogąc ścierpieć nudnych i niezrozumiałych wystąpień na konferencjach naukowych, zaczął nauczać sztuki prezentacji, najpierw na Uniwersytecie Warszawskim, potem również na innych uczelniach, w studenckich kołach naukowych i firmach high-tech w Polsce i Wielkiej Brytanii. W 2017 r. nakładem PWN ukazał się pierwsza, adresowana specjalnie do naukowców, książka "Prezentacje naukowe" jego autorstwa. Więcej: www.wasylczyk.com

Dla kogo i w jakim celu?

Profil uczestnika 
Doktoranci, studenci ostatnich lat studiów i pracownicy naukowi, szczególnie ci, którzy zastanawiali się kiedykolwiek, czy każda prezentacja naukowa musi być nieciekawa i składać się z co najmniej 70 slajdów szczelnie wypełnionych nieczytelnymi informacjami. 
 
Cele szkolenia 
To przede wszystkim udowodnienie, że można wyjść poza zastane, często pielęgnowane pieczołowicie schematy i podejść do prezentacji naukowych inaczej. 

W szczególności pokazanie uczestnikom jak: 

  • Krytycznie selekcjonować i przygotowywać materiały do prezentacji
  • Planować strukturę dobrej prezentacji naukowej
  • Przygotować i wygłosić prezentację, która zaciekawi i zainspiruje widzów od pierwszego do ostatniego zdania
  • Pracować z głosem i ciałem podczas wystąpienia przed publicznością 
  • Radzić sobie ze złośliwymi i podchwytliwymi pytaniami z widowni
  • Zapanować na konferencyjną tremą 

Korzyści z uczestnictwa w szkoleniu 
Zanim przeczytasz dalszy ciąg tego akapitu, pomyśl przez chwilę, co mógłbyś zyskać, gdybyś nauczył się przygotowywać i wygłaszać świetne prezentacje naukowe.

  • Prezentacje są doskonałym narzędziem budowania marki – twojej uczelni, wydziału, grupy badawczej, w końcu ciebie, jako naukowca.
  • Przydadzą ci się, kiedy będziesz aplikował o kolejny duży grant i staniesz przed komisją ekspertów.
  • Umiejętność efektywnego komunikowania się okażą się użyteczne przy szukaniu nowej pracy, a nawet jeśli pewnego dnia postanowisz porzucić naukę dla pracy w korporacji (albo w przedszkolu).
  • Ciekawie i zrozumiale opowiadając o swoich badaniach i pomysłach masz szansę zainteresować nimi innych badaczy – kto wie, co z tego wyniknie?
  • Zamiast stresować się kolejną konferencją, możesz mieć z prezentowania prawdziwą frajdę.

Ciekawe? Przeczytaj także: Otwarte przestrzenie i zajęcia pod palmami. Czy taka może być nasza szkoła?

 

Ciekawe? Przeczytaj także: Smoluchowski i Internet rzeczy

Polecamy również
Czy leki są bezpieczne?
Eksperyment Łańcuchowy. Zbierz drużynę, stwórz machinę!
Tydzień Mózgu 2018. Stres, choroby, pseudomedycyna i inne tematy...
„Odpal kompa i daj lajka XD”, czyli językoznawcy wobec zmian w języku