Nauki ścisłe

Nauki ścisłe

30.06.2020
W czasopiśmie „Nature” ukazała się praca badaczy z międzynarodowego obserwatorium H.E.S.S. (w tym zespołu z Obserwatorium Astronomicznego UJ), prezentująca odkrycie wysokoenergetycznej emisji gamma z relatywistycznej strugi, "dżetu", bliskiej aktywnej galaktyki Centaurus A ("Cen A"). Wykorzystując w sumie 202 godziny obserwacji (to odpowiada około 1/6 całego czasu obserwacyjnego w ciągu roku!) stwierdzono, że znana już wcześniej emisja wysokoenergetycznego promieniowania gamma z tego obiektu pochodzi nie tylko z okolicy znajdującej się w jego centrum supermasywnej czarnej dziury, ale rozciąga się również wzdłuż dżetu, na tysiące lat świetlnych w głąb badanej galaktyki.
więcej o Odkrycie wysokoenergetycznego promieniowania gamma z dżetu w aktywnej galaktyce Centaurus A
Copernicus College - nowe kursy z zakresu fizyki i psychologii
przedstawiamy nauki ścisłe humanistyka i nauki społeczne mobilna

Copernicus College - nowe kursy z zakresu fizyki i psychologii

29.06.2020
Zapraszamy wszystkich do poszerzania swojej wiedzy poprzez nowe e-kursy dostępne już na bezpłatnej platformie Copernicus College z zakresu fizyki i psychologii!
więcej o Copernicus College - nowe kursy z zakresu fizyki i psychologii
Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem?
przedstawiamy nauki ścisłe mobilna

Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem?

22.06.2020
Pogoda w czerwcu nie rozpieszcza – deszcze, chłodny wiatr i ciągłe zachmurzenie niejednego zmuszają do założenia ciepłego swetra albo włączenia chociaż na chwilę ogrzewania w domu. Co się dzieje z warunkami atmosferycznymi? Dlaczego początek lata 2020 tak różni się od naszych oczekiwań? W jaki sposób powiązać te fakty z suszą i zmianami klimatycznymi? Na wszystkie te pytania odpowiadają prof. Anita Bokwa i prof. Zbigniew Ustrnul z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Deszczowy czerwiec 2020, czyli co z tym latem?
Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20] – komentarz eksperta

Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20] – komentarz eksperta

19.06.2020
Wczesnym wieczorem w sobotę 13. czerwca słynny krakowski balon widokowy w ciągu kilku sekund został doszczętnie zniszczony. Powodem tego niefortunnego wypadku była nagła zmiana warunków atmosferycznych, która w ciągu kilku minut piękną letnią aurę zamieniła w niebezpieczną nawałnicę. Co ciekawe, wszystko działo się tylko na niewielkim fragmencie nad częścią Dębnik. O tym, co tak naprawdę zdarzyło się tamtejszego wieczora i jakie zjawisko odpowiada za zniszczenie balonu pisze prof. Dorota Matuszko z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Zniszczenie krakowskiego balonu widokowego [13.06.20] – komentarz eksperta
Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

23.04.2020
Kilka dni temu świat obiegła informacja o tym, że najwyższy aktywny wulkan w Europie – Etna, znowu zaczął wyrzucać z siebie strumienie lawy. Czy aktywność wulkanu, znajdującego się na włoskiej Sycylii powinna budzić niepokój? Kwestię tę komentuje dr hab. Patrycja Wójcik-Tabol, prof. UJ z Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020