Nauki ścisłe

Nauki ścisłe

Czy powinniśmy się bać „bestii ze wschodu”?
przedstawiamy nauki ścisłe mobilna

Czy powinniśmy się bać „bestii ze wschodu”?

11.01.2021
Jakiś czas temu w mediach pojawiły się informacje na temat naciągającej z Syberii "bestii ze wschodu", czyli gwałtownej zmiany warunków atmosferycznych, powiązanej z siarczystymi mrozami i obfitymi opadami śniegu. Według doniesień "bestia" miała zacząć "atakować" granice Polski mniej więcej w połowie stycznia. O tym, czego tak naprawdę możemy się spodziewać w tej kwestii oraz z czym to się wiąże, pisze prof. dr hab. Zbigniew Ustrnul z Zakładu Klimatologii Wydziału Geografii i Geologii UJ.
więcej o Czy powinniśmy się bać „bestii ze wschodu”?
Wielka Koniunkcja jako gwiazdka wigilijna

Wielka Koniunkcja jako gwiazdka wigilijna

17.12.2020
Już za niespełna tydzień, 21 grudnia, Jowisz i Saturn znajdą się najbliżej na niebie od roku 1226 naszej ery. Ale tę Wielką Koniunkcję można oglądać już teraz - a także w wieczór wigilijny. O wyjątkowym zbliżeniu dwóch największych planet Układu Słonecznego pisze dr Elżbieta Kuligowska z Obserwatorium Astronomicznego UJ.
więcej o Wielka Koniunkcja jako gwiazdka wigilijna
Dlaczego duże gwiazdy świecą? Naukowcy mają odpowiedź [BOREXINO]
uj przedstawiamy nauki ścisłe mobilna

Dlaczego duże gwiazdy świecą? Naukowcy mają odpowiedź [BOREXINO]

01.12.2020
Międzynarodowy zespół około 100 naukowców, włącznie z fizykami z Instytutu Fizyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, prowadzących eksperyment BOREXINO w laboratorium podziemnym w Gran Sasso w Apeninach, poinformował w ubiegłym tygodniu, w prestiżowym tygodniku naukowym Nature, o przełomowym wyniku pomiarów, pozwalającym odpowiedzieć na pytanie, dlaczego duże gwiazdy świecą.
więcej o Dlaczego duże gwiazdy świecą? Naukowcy mają odpowiedź [BOREXINO]
Legendarny radioteleskop Arecibo przechodzi do historii

Legendarny radioteleskop Arecibo przechodzi do historii

23.11.2020
Ponad trzystumetrowy radioteleskop Arecibo zostanie zlikwidowany. Taką decyzję podjęła właśnie amerykańska National Science Foundation (NSF). Wielka antena psuła się już od pewnego czasu, a według specjalistów jej ewentualna naprawa byłaby zbyt ryzykowna pod kątem przyszłego użytkowania przez ludzi. Kwestię zamknięcia słynnego radioteleskopu komentuje dr Elżbieta Kuligowska z Obserwatorium Astronomicznego UJ.
więcej o Legendarny radioteleskop Arecibo przechodzi do historii
„Podsłuchiwanie” ciemnej materii

„Podsłuchiwanie” ciemnej materii

03.11.2020
W najnowszym numerze prestiżowej publikacji „Nature Astronomy” zespół naukowców z różnych jednostek badawczych na świecie przedstawia swoje wyniki na temat poszukiwania cząstek ciemnej materii. Jednym ze współautorów tego artykułu jest dr hab. Szymon Pustelny z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ, który dzisiaj opowiada nam, w czym tkwi sedno „podsłuchiwania” ciemnej materii i dlaczego jest to tak ważne dla naukowców.
więcej o „Podsłuchiwanie” ciemnej materii