Nauki ścisłe

Nauki ścisłe

Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

23.04.2020
Kilka dni temu świat obiegła informacja o tym, że najwyższy aktywny wulkan w Europie – Etna, znowu zaczął wyrzucać z siebie strumienie lawy. Czy aktywność wulkanu, znajdującego się na włoskiej Sycylii powinna budzić niepokój? Kwestię tę komentuje dr hab. Patrycja Wójcik-Tabol, prof. UJ z Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020
Polskie "kodowanie z UJ" rewolucjonizuje wirtualny świat​ [video]

Polskie "kodowanie z UJ" rewolucjonizuje wirtualny świat​ [video]

22.01.2020
Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że polska metoda opracowana na Uniwersytecie Jagiellońskim, znana jako "kodowanie ANS" lub "kodowanie z UJ" jest jednym z fundamentów dzisiejszego wirtualnego świata. Dzięki metodzie kompresji plików zaproponowanej przez dr. Jarosława Dudę z Wydziału Matematyki i Informatyki UJ szybkość i efektywność przepływu informacji drogą elektroniczną wzrosła aż 30 razy! Czym teraz jest ten wynalazek dla świata i czym wkrótce może się jeszcze stać?
więcej o Polskie "kodowanie z UJ" rewolucjonizuje wirtualny świat​ [video]
Odkryto najstarszą materię kosmiczną na Ziemi

Odkryto najstarszą materię kosmiczną na Ziemi

20.01.2020
W zbiorach Uniwersytetu Jagiellońskiego znajduje się fragment meteorytu Murchison, w którym stwierdzono obecność najstarszej zbadanej substancji na Ziemi – pyłu międzygwiezdnego, powstałego przed ukształtowaniem się Układu Słonecznego. W ostatnich dniach ukazała się publikacja autorstwa międzynarodowego zespołu badawczego, w której wydatowano cząstki pyłu kosmicznego zawarte w tym meteorycie na 7 miliardów lat.
więcej o Odkryto najstarszą materię kosmiczną na Ziemi
Motyle doskonałe?
uj przedstawiamy nauki ścisłe

Motyle doskonałe?

15.01.2020
W świecie współczesnym panuje przekonanie, że na temat otaczającego nas środowiska i zachodzących w nim procesów wiemy niemal wszystko. Mimo że posiadamy zaawansowane technologie pozwalające sięgać gwiazd i opisywać położone miliony lat świetlnych stąd planety, nasza wiedza na temat samej Ziemi i zasiedlających ją organizmów jest zaskakująco uboga. O tym, jak dzisiaj wygląda fauna motyli, opowiada dr hab. prof. UJ Tomasz W. Pyrcz z Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ.
więcej o Motyle doskonałe?
„Gwiezdne Wojny” okiem fizyka

„Gwiezdne Wojny” okiem fizyka

16.12.2019
„Gwiezdne Wojny” to fenomen kinematograficzny, artystyczny, techniczny i socjologiczny. Popularność sagi George’a Lucasa jest zjawiskiem na skalę światową – liczba fanów filmu dzisiaj jest trudna do oszacowania. Wśród nich są również fizycy, którzy patrzą na film bardziej naukowym spojrzeniem i analizują sceny pod kątem zgodności z prawami natury. O tym, co z takiej analizy może wyniknąć opowiada dziś doktor Witold Zawadzki z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ.
więcej o „Gwiezdne Wojny” okiem fizyka