Nauki ścisłe

Nauki ścisłe

Prawdopodobne biosygnatury życia w atmosferze Wenus

Prawdopodobne biosygnatury życia w atmosferze Wenus

15.09.2020
W poniedziałek (14.09.) wieczorem w mediach na całym świecie pojawiły się sensacyjne doniesienia o wykryciu hipotetycznych śladów życia w atmosferze Wenus. Międzynarodowy zespół naukowy opublikował wyniki tych badań w prestiżowym czasopiśmie Nature Astronomy. W rzeczywistości wnioski badaczy są na tę chwilę dość ostrożne – mowa tu bowiem nie o detekcji wenusjańskich mikroorganizmów, a związku chemicznego zwanego fosforowodorem. Istotne jest jednak to, że zgodnie z naszą obecną wiedzą nie mógł on wytworzyć się na Wenus sam – w wyniku niebiologicznych procesów chemicznych.
więcej o Prawdopodobne biosygnatury życia w atmosferze Wenus
Jak odróżnić gwiazdy neutronowe od gwiazd kwarkowych?
przedstawiamy nauki ścisłe

Jak odróżnić gwiazdy neutronowe od gwiazd kwarkowych?

14.09.2020
Natura materii najgęstszych gwiazd, zaobserwowanych pierwotnie jako pulsary radiowe, stanowi frustrujący problem dla astrofizyków. Przewidywania teoretyczne dopuszczają dwie możliwości: obiekty te mogą być gwiazdami neutronowymi albo gwiazdami kwarkowymi. Obserwacyjne rozróżnienie tych gwiazd wydawało się dotąd niemożliwe. Jednak fizycy z Instytutu Fizyki Teoretycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego i z Politechniki Krakowskiej znaleźli właśnie nowe własności gwiazd kwarkowych pozwalające na odróżnienie ich od gwiazd neutronowych.
więcej o Jak odróżnić gwiazdy neutronowe od gwiazd kwarkowych?
Nowy wymiar obrazowania rentgenowskiego

Nowy wymiar obrazowania rentgenowskiego

08.09.2020
Chcąc zbadać wewnętrzną strukturę próbki o wymiarach osyclujących w skali mikro, bardzo często sięga się po metodę tomografii komputerowej, która wykorzystuje promieniowanie rentgenowskie i optykę polikapilarną. Nie jest ona jednak zawsze efektywna, nierzadko też może przysporzyć pewnych technicznych trudnośni - aby bowiem uzyskać model trójwymiarowy mikroobiektu, trzeba go obrócić oraz zeskanować jego powierzchnię. Ułatwieniem tego zadania zajęli się badacze z Instytutu Fizyki UJ oraz NCPS SOLARIS - Katarzyna M. Sowa i Paweł Korecki, którzy dzisiaj piszą o swojej nowej niekonwencjonalnej metodzie obrazowania tomograficznego.
więcej o Nowy wymiar obrazowania rentgenowskiego
Czy Wszechświat jest komputerem kwantowym?
przedstawiamy nauki ścisłe

Czy Wszechświat jest komputerem kwantowym?

20.08.2020
Każdą informację, z jaką każdego dnia się stykamy, da się sprowadzić do ciągu dwóch różnych symboli - 0 i 1. W ciągłych metamorfozach informacji wspierają ją komputery, będące w stanie w pewnym sensie za pomocą ciągu zer i jedynek "przeliczać rzeczywistość". Jednakże taka reprezentacja informacji zupełnie nie radzi sobie w mikroświecie, rządzonym przez prawa mechaniki kwantowej. Aby symulować rzeczywistość kwantową, trzeba sięgnąć po coś więcej, niż klasyczną maszynę - komputer kwantowy. O komputerach kwantowych, policzalności Wszechświata i o tym, czy nasza rzeczywistość to prawda, czy może tylko symulacja pisze dr hab. Jakub Mielczarek z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ.
więcej o Czy Wszechświat jest komputerem kwantowym?
Pogoda kosmiczna na Ziemi

Pogoda kosmiczna na Ziemi

29.07.2020
Pogoda kosmiczna na Ziemi uzależniona jest głównie od burz magnetycznych i emisji energetycznych cząstek, w obu przypadkach wywoływanych przez silnie przyśpieszone strumienie słonecznych protonów i jonów. Takie rozpędzone do znacznych prędkości przepływy plazmy nazywane są strumieniami cząstek wysokoenergetycznych (ang. Solar Energetic Particles, SEP). Sama ich emisja może być efektem dwóch różnych zjawisk: rekoneksji, czyli nagłych zmian geometrii słonecznych pól magnetycznych, obserwowanych ostatecznie w postaci rozbłysków słonecznych, lub bardziej powolnych wyrzutów cząstek energetycznych związanych z ich przyśpieszaniem w silnych falach uderzeniowych (szokach) towarzyszących koronalnym wyrzutom masy.
więcej o Pogoda kosmiczna na Ziemi