Nauki ścisłe

Nauki ścisłe

Geologia okolic Krakowa

Geologia okolic Krakowa

22.06.2022
Okolice Krakowa pod względem geologicznym są wyjątkowym miejscem w Polsce. W Krakowie widoczne są głównie wapienie jurajskie, ale już w okolicach pobliskich Krzeszowic odsłaniają się skały ery paleozoicznej, m.in. produkty wulkanizmu w permie. A jeszcze sto lat temu wydobywano w Tenczynku karboński węgiel kamienny. W Karpatach, tuż na południe od Krakowa, odsłaniają się skały powstałe w Oceanie Tetyda, a sól z Wieliczki powstała w miocenie w ostatnim na obszarze Polski morzu. O budowie geologicznej regionu krakowskiego oraz o początkach nauk geologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim pisze dr hab. Bogusław Kołodziej, prof. UJ z Instytutu Nauk Geologicznych.
więcej o Geologia okolic Krakowa
2022 – rok Ignacego Łukasiewicza

2022 – rok Ignacego Łukasiewicza

18.02.2022
Ignacy Łukasiewicz został ogłoszony patronem 2022 roku, w którym przypada 200 rocznica jego urodzin. Postać polskiego farmaceuty i przedsiębiorcy, wynalazcy lampy naftowej oraz pioniera światowego przemysłu naftowego przybliża mgr Maria Pawłowska, kustoszka Biblioteki Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ.
więcej o 2022 – rok Ignacego Łukasiewicza
Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba już u celu

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba już u celu

24.01.2022
Prawdopodobnie można już powiedzieć, że się udało. W styczniu 2022 roku Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba przeszedł pomyślnie główne etapy rozłożenia w kosmosie po grudniowym wystrzeleniu na pokładzie rakiety. Rozkładanie jego poszczególnych elementów zajęło tygodnie, ale to nic w porównaniu z projektowaniem, budową i testowaniem teleskopu, które trwały łącznie prawie 26 lat.
więcej o Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba już u celu
"Nożyce genetyczne" zaprzęgnięte do walki z SARS-CoV-2
bionauki przedstawiamy nauki ścisłe mobilna

"Nożyce genetyczne" zaprzęgnięte do walki z SARS-CoV-2

03.12.2021
Badacze z Małopolskiego Centrum Biotechnologii przeanalizowali infekcję wirusem SARS-CoV-2 przy użyciu tzw. "nożyc genetycznych", czyli systemu CRISPR-Cas9. Uzyskane wyniki, które zostały opublikowane w "Cells" dostarczają nowych interesujących informacji na temat replikacji wirusa. O szczegółach pisze Aleksandra Synowiec z Virogenetics - laboratorium wirusologii w MCB.
więcej o "Nożyce genetyczne" zaprzęgnięte do walki z SARS-CoV-2
Udomowienie konia – najnowsze doniesienia

Udomowienie konia – najnowsze doniesienia

25.10.2021
Na stronie internetowej czasopisma Nature opublikowany został artykuł, pt. „The origins and spread of domestic horses from the Western Eurasian steppes”. Prezentuje on wyniki najnowszych badań genetycznych kopalnych populacji koni euroazjatyckich, z okresu od blisko 50000 do ok. 200 lat p.n.e. Członkiem licznego, międzynarodowego zespołu badawczego, którego wieloletnia współpraca zaowocowała powstaniem tego artykułu, jest m.in. dr hab. Marek Nowak, prof. UJ, pracownik Instytutu Archeologii UJ.
więcej o Udomowienie konia – najnowsze doniesienia