Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauki humanistyczne i społeczne

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauki humanistyczne i społeczne

Mózg w słoiku – wywiad z prof. Piotrem Winkielmanem
uj bionauki przedstawiamy humanistyka i nauki społeczne mobilna

Mózg w słoiku – wywiad z prof. Piotrem Winkielmanem

10.01.2020
Od wieków uważano, że człowiek składa się z ciała i duszy, które w żaden sposób nie wpływają i nie oddziałują na siebie. Kolokwialnie rzecz ujmując: pies sobie, a ogon sobie. Profesor Piotr Winkielman z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, współpracownik Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych w swoich badaniach pokazuje, że kartezjański dualizm w istocie jest błędnym założeniem. Ucieleśnienie poznania udowadnia bowiem, że dusza i ciało są bardziej razem, niż osobno.
więcej o Mózg w słoiku – wywiad z prof. Piotrem Winkielmanem
MŁODZIEŻOWE SŁOWA ROKU okiem językoznawcy
przedstawiamy humanistyka i nauki społeczne mobilna

MŁODZIEŻOWE SŁOWA ROKU okiem językoznawcy

12.12.2019
Od czterech lat Wydawnictwo Naukowe PWN organizuje plebiscyt na Młodzieżowe Słowo Roku. Laury zawsze zdobywają te wyrażenia, które – za pośrednictwem specjalnie przygotowanego formularza – zgłasza największa liczba osób. Czym tak naprawdę są najpopularniejsze młodzieżowe słowa? Jakie zjawiska społeczne odpowiadają za ich powstawanie? Jak radzi sobie z nimi język? O tegorocznym wyborze w kontekście społeczno-psychologicznym i językoznawczym opowiada dr Małgorzata Majewska z Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ.
więcej o MŁODZIEŻOWE SŁOWA ROKU okiem językoznawcy
Historia pisana na nowo
uj przedstawiamy nauki ścisłe humanistyka i nauki społeczne mobilna

Historia pisana na nowo

04.12.2019
Powszechnie uważano, że kilkanaście wieków temu, na terenie ówczesnego Cesarstwa Bizantyjskiego, na ulicach Konstantynopola codziennie umierało kilka tysięcy osób. W ciągu krótkiego czasu nieznana wówczas choroba miała zmieść z powierzchni Europy blisko połowę jej mieszkańców. Dzisiaj wiemy już, że dane te są mocno przeszacowane. Zaraza Justyniana, bo to o niej mowa, istotnie wydarzyła się, ale jej „plony” wcale nie były tak wielkie, jak dotychczas uważano. Międzynarodowy zespół naukowców, którego członkiem jest historyk z Instytutu Historii UJ – dr Adam Izdebski, właśnie opublikował wyniki swoich badań, które rzucają zupełnie nowe światło na wydarzenia sprzed wieków.
więcej o Historia pisana na nowo
Gdzie kończy się ciało, a zaczyna umysł?
przedstawiamy humanistyka i nauki społeczne mobilna

Gdzie kończy się ciało, a zaczyna umysł?

14.11.2019
Nie każdemu z łatwością przychodzi rozmyślanie o zawiłych zagadnieniach z pogranicza neuronauki poznawczej i badań behawioralnych. Wiele osób w ogóle zastanawia się, po co parać się takimi tematami i w jakim celu miałoby to pomóc ludzkości. Ucieleśnione poznanie? Usytuowana konceptualizacja? Co to właściwie jest? I po co to jest? Przy okazji zbliżającego się wykładu Prof. Winkielmana „Ucieleśniony język emocji. Jak umysł radzi sobie z uczuciami?” organizowanego w ramach cyklu Wielkie Pytania, uchylamy rąbka tajemnicy.
więcej o Gdzie kończy się ciało, a zaczyna umysł?
Disneyland dla turystów, czyli jak ocalić dziedzictwo kulturowe
przedstawiamy humanistyka i nauki społeczne mobilna

Disneyland dla turystów, czyli jak ocalić dziedzictwo kulturowe

25.10.2019
Stare Miasto w Krakowie promienieje. „Dziedzictwo ludzkości” wpisane na światową listę UNESCO kusi turystów ulotkami z nieskazitelnie odnowionymi kamienicami, równiutkim brukiem, pięknie oświetlonym zamkiem i urokliwymi uliczkami. Zachwycająca „wielka architektura” otrzymuje swój dawny splendor. Tak pokaźny, że – nierzadko – przewyższa jej oryginalny pierwotny stan. W jaki sposób mądrze badać i oglądać dziedzictwo, aby nie wpaść w pułapkę podziwiania martwych dekoracji?
więcej o Disneyland dla turystów, czyli jak ocalić dziedzictwo kulturowe