Badania

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie badania prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zajrzyj na stronę:

- Wizytówki naukowe wydziałów i jednostek pozawydziałowych, zestawienie najważniejszych dziedzin i projektów badawczych, sylwetki naukowców i opis naukowych osiągnięć. Dostępna także wersja angielska.

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe artykuły o wybranych projektach badawczych z UJ - migawki z naukowego Uniwersytetu, dotyczące różnorodnych projektów: od humanistycznych po przyrodnicze i matematyczne. Na stronie dwie edycje Projektora, a także wersja angielska (Science Projector z 2014 roku).

- Wywiady z naukowcami - zbiór 37 rozmów z badaczami zatytułowany "Z naukowcami o nauce" (2016) przynosi dużą dawkę emocji, pasji, trudności, chwil sukcesu i chwil porażek, komentarzy, sugestii i inspiracji. A wszystko to z nauką na pierwszym planie!

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku

Szczegółowo o badaniach

Ewolucyjny sens stosunków „płciowych” bakterii

Jaka jest najlepsza genetyczna strategia tworzenia potomstwa? Z jednej strony zdobywanie nowych, adaptacyjnych kombinacji genów wygląda na świetny pomysł, z drugiej jednak wydaje się, że poprzez rekombinacje ryzykujemy również rozbicie adaptacyjnych zestawów genów. Jak się okazuje, bakterie mogą dostarczyć jednej z odpowiedzi na powyższe pytanie. O tym, jaki jest ewolucyjny sens stosunków "płciowych" bakterii pisze dr Rafał Mostowy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii.
więcej o Ewolucyjny sens stosunków „płciowych” bakterii

COVID-19: Potencjał telemonitorowania w długotrwałej obserwacji ozdrowieńców?

W wielu krajach na świecie są rozwijane i wdrażane aplikacje mobilne do śledzenia osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w celu wykrywania kontaktów i zapobiegania szerzeniu się epidemii. Nie powinniśmy jednak zapominać, że na świecie przybywa ozdrowieńców, którzy powinni zostać objęci długotrwałą obserwacją. O współczesnych możliwościach telemonitorowania pisze dr hab. Mariusz Duplaga, prof. UJ z Zakładu Promocji Zdrowia i e-Zdrowia Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.
więcej o COVID-19: Potencjał telemonitorowania w długotrwałej obserwacji ozdrowieńców?

Globalna apokalipsa owadów

Epoka dinozaurów gwałtownie dobiegła końca około 66 milionów lat temu w wyniku uderzenia w Ziemię wielkiego asteroidu. Fala uderzeniowa, ogromne pożary, długoterminowe zaciemnienie Ziemi przez chmury pyłów i związane z tym trwałe zmiany klimatyczne spowodowały wyginięcie trzech czwartych istniejących wówczas gatunków. Wiemy o kilku wcześniejszych masowych wymieraniach na porównywalną lub jeszcze większą skalę. Niestety, coraz więcej wskazuje na to, że jesteśmy świadkami kolejnego z nich. O globalnej apokalipsie gatunków piszą dr Justyna Kierat i dr Piotr Łukasik z Wydziału Biologii UJ.
więcej o Globalna apokalipsa owadów

W poszukiwaniu początków życia

W jaki sposób powstało życie? Co dało mu początek? Kim był tzw. „Pierwotny Przodek Darwinowski”? Naukowcy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego właśnie doszli do pewnych znaczących hipotez, które mogą umożliwić znalezienie odpowiedzi na powyższe pytania.
więcej o W poszukiwaniu początków życia

Sepsa. Co warto o niej wiedzieć? [video]

Dlaczego sepsa tak często kończy się śmiercią? Jak się ją leczy? Jak można się przed nią uchronić? Prof. UJ dr hab. Tomasz Gosiewski z Zakładu Molekularnej Mikrobiologii Medycznej Katedry Mikrobiologii UJ CM odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące sepsy, która jest dzisiaj jedną z najczęstszych przyczyn umieralności pacjentów na świecie.
więcej o Sepsa. Co warto o niej wiedzieć? [video]

Odkryto najstarszą materię kosmiczną na Ziemi

W zbiorach Uniwersytetu Jagiellońskiego znajduje się fragment meteorytu Murchison, w którym stwierdzono obecność najstarszej zbadanej substancji na Ziemi – pyłu międzygwiezdnego, powstałego przed ukształtowaniem się Układu Słonecznego. W ostatnich dniach ukazała się publikacja autorstwa międzynarodowego zespołu badawczego, w której wydatowano cząstki pyłu kosmicznego zawarte w tym meteorycie na 7 miliardów lat.
więcej o Odkryto najstarszą materię kosmiczną na Ziemi

Jak ze stresem radzą sobie rośliny?

Stres towarzyszy ludzkości od zawsze, dlatego też, aby się z nim uporać, człowiek – na przestrzeni dziejów – wypracował sobie różnorodne metody radzenia sobie z nim, jak na przykład medytację. Jednak, jak się okazuje, rośliny także narażone są na rozliczne stresy, wywoływane przez niekorzystne wpływy środowiska (niedobór wody, nadmiar światła czy życie w cieniu innych roślin), które zazwyczaj drastycznie wpływają na funkcjonowanie ich organizmów. W przeciwieństwie do zwierząt, rośliny nie mogą jednak schronić się lub uciec przed zagrożeniem. O tym, jak rozpoznawać oznaki stresu oraz wykorzystać mechanizmy pozwalające roślinom na jego przetrwanie opowiada dziś doktor Paweł Jedynak z Zakładu Fizjologii i Biochemii Roślin UJ.
więcej o Jak ze stresem radzą sobie rośliny?