Badania

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie badania prowadzą naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, zajrzyj na stronę:

- Wizytówki naukowe wydziałów i jednostek pozawydziałowych, zestawienie najważniejszych dziedzin i projektów badawczych, sylwetki naukowców i opis naukowych osiągnięć. Dostępna także wersja angielska.

- Projektor Jagielloński - popularnonaukowe artykuły o wybranych projektach badawczych z UJ - migawki z naukowego Uniwersytetu, dotyczące różnorodnych projektów: od humanistycznych po przyrodnicze i matematyczne. Na stronie dwie edycje Projektora, a także wersja angielska (Science Projector z 2014 roku).

- Wywiady z naukowcami - zbiór 37 rozmów z badaczami zatytułowany "Z naukowcami o nauce" (2016) przynosi dużą dawkę emocji, pasji, trudności, chwil sukcesu i chwil porażek, komentarzy, sugestii i inspiracji. A wszystko to z nauką na pierwszym planie!

Więcej o nauce?! Dołącz do profilu strony. www NAUKA.uj.edu.pl na Facebooku

Szczegółowo o badaniach

Rozmawiając z socjologami

Socjolodzy z Uniwersytetu Jagiellońskiego prezentują swoje zainteresowania badawcze w serii wywiadów, traktujących o ważnych, często trudnych problemach społecznych.
więcej o Rozmawiając z socjologami

Czy i kiedy kobiety lubią macho?

Badania przeprowadzone przez międzynarodowy zespół naukowców, któremu przewodzili badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego wskazują, że ani poziom estradiolu, ani faza w cyklu menstruacyjnym nie muszą wpływać na ocenę atrakcyjności męskich twarzy przez kobiety.
więcej o Czy i kiedy kobiety lubią macho?

Heparyna i zagadki krzepnięcia krwi [infografika]

O odkryciach uniwersyteckich chemików związanych z heparyną, jedną z podstawowych, stosowanych w medycynie, substancji zapobiegających krzepnięciu krwi i problemach związanych z jej późniejszym usuwaniem rozmawiamy z prof. Krzysztofem Szczubiałką.
więcej o Heparyna i zagadki krzepnięcia krwi [infografika]

Polityka międzynarodowa: komentarze naukowców z UJ

Naukowcy z Zakładu Bezpieczeństwa Narodowego UJ regularnie komentują sytuację polityczną na łamach nowo utworzonej strony internetowej.
więcej o Polityka międzynarodowa: komentarze naukowców z UJ

Dylematy krymskie. Historia, ludzie, konflikt

Zimą i wiosną 2014 roku, Krymem wstrząsnęły dramatyczne wydarzenia, zmieniające polityczną rzeczywistość wschodniej Europy. Po miesiącach od tych chwil o konflikcie krymskim coraz mniej się mówi. Powracamy do tego tematu w rozmowie z prof. Ireną Borowik, ekspertem od spraw krymskich.
więcej o Dylematy krymskie. Historia, ludzie, konflikt

Prestiżowy grant europejski dla naukowca z MCB/UJ

Z końcem 2015 roku Europejska Organizacja Biologii Molekularnej ogłosiła listę laureatów grantów 2015 EMBO Instalation Grants. Znalazł się wśród nich dr Sebastian Glatt, kierownik zespołu badawczego w Laboratorium Maxa Plancka z Małopolskiego Centrum Biotechnologii (MCB).
więcej o Prestiżowy grant europejski dla naukowca z MCB/UJ

Rak szyjki macicy. Na drodze ku zapobieganiu przerzutom

Główną trudność w leczeniu raka szyjki macicy stanowi zbyt późne rozpoznanie choroby, związane z wystąpieniem przerzutów. Wyniki badań prowadzonych w Collegium Medicum UJ rzucają nowe spojrzenie na blokowanie przerzutów tej choroby.
więcej o Rak szyjki macicy. Na drodze ku zapobieganiu przerzutom