Nawigacja Nawigacja

Lista artykułów

Ewolucyjny sens stosunków „płciowych” bakterii

08.06.2020
Jaka jest najlepsza genetyczna strategia tworzenia potomstwa? Z jednej strony zdobywanie nowych, adaptacyjnych kombinacji genów wygląda na świetny pomysł, z drugiej jednak wydaje się, że poprzez rekombinacje ryzykujemy również rozbicie adaptacyjnych zestawów genów. Jak się okazuje, bakterie mogą dostarczyć jednej z odpowiedzi na powyższe pytanie. O tym, jaki jest ewolucyjny sens stosunków "płciowych" bakterii pisze dr Rafał Mostowy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii.
więcej o Ewolucyjny sens stosunków „płciowych” bakterii

COVID-19: Potencjał telemonitorowania w długotrwałej obserwacji ozdrowieńców?

29.05.2020
W wielu krajach na świecie są rozwijane i wdrażane aplikacje mobilne do śledzenia osób zakażonych wirusem SARS-CoV-2 w celu wykrywania kontaktów i zapobiegania szerzeniu się epidemii. Nie powinniśmy jednak zapominać, że na świecie przybywa ozdrowieńców, którzy powinni zostać objęci długotrwałą obserwacją. O współczesnych możliwościach telemonitorowania pisze dr hab. Mariusz Duplaga, prof. UJ z Zakładu Promocji Zdrowia i e-Zdrowia Instytutu Zdrowia Publicznego UJ CM.
więcej o COVID-19: Potencjał telemonitorowania w długotrwałej obserwacji ozdrowieńców?

Kolejna tajemnica bakterii rozwikłana

12.05.2020
Międzynarodowy zespół naukowców, w skład którego wchodzą także badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego właśnie opublikował przełomowe badania dotyczące kompleksu białkowego RagAB. Umożliwia on transport peptydów do wnętrza komórki bakterii Porphyromonas gingivalis, która jest głównym czynnikiem chorobotwórczym odpowiedzialnym za rozwój paradontozy. Jest to pierwszy do tej pory opisany taki system transportu peptydów u bakterii G-. Odkrycie naukowców może przyczynić się do opracowania leków, zatrzymujących rozwój takich patogenów.
więcej o Kolejna tajemnica bakterii rozwikłana

Globalna apokalipsa owadów

07.05.2020
Epoka dinozaurów gwałtownie dobiegła końca około 66 milionów lat temu w wyniku uderzenia w Ziemię wielkiego asteroidu. Fala uderzeniowa, ogromne pożary, długoterminowe zaciemnienie Ziemi przez chmury pyłów i związane z tym trwałe zmiany klimatyczne spowodowały wyginięcie trzech czwartych istniejących wówczas gatunków. Wiemy o kilku wcześniejszych masowych wymieraniach na porównywalną lub jeszcze większą skalę. Niestety, coraz więcej wskazuje na to, że jesteśmy świadkami kolejnego z nich. O globalnej apokalipsie gatunków piszą dr Justyna Kierat i dr Piotr Łukasik z Wydziału Biologii UJ.
więcej o Globalna apokalipsa owadów

Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

23.04.2020
Kilka dni temu świat obiegła informacja o tym, że najwyższy aktywny wulkan w Europie – Etna, znowu zaczął wyrzucać z siebie strumienie lawy. Czy aktywność wulkanu, znajdującego się na włoskiej Sycylii powinna budzić niepokój? Kwestię tę komentuje dr hab. Patrycja Wójcik-Tabol, prof. UJ z Instytutu Nauk Geologicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
więcej o Dzień z życia Etny – 19 kwietnia 2020

W poszukiwaniu początków życia

21.04.2020
W jaki sposób powstało życie? Co dało mu początek? Kim był tzw. „Pierwotny Przodek Darwinowski”? Naukowcy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii Uniwersytetu Jagiellońskiego właśnie doszli do pewnych znaczących hipotez, które mogą umożliwić znalezienie odpowiedzi na powyższe pytania.
więcej o W poszukiwaniu początków życia

Co należy zrobić dla systemu ochrony zdrowia w sytuacji pandemii

02.04.2020
Apel zatroskanych z Instytutu Zdrowia Publicznego (CM UJ w Krakowie), Fundacji Naukowej CASE oraz Rady Konsultacyjnej Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego.
więcej o Co należy zrobić dla systemu ochrony zdrowia w sytuacji pandemii

Plaga szarańczy w Afryce. Część I - przyczyny

09.03.2020
Światowe i krajowe media alarmują ostatnio o kolejnej pladze szarańczy jaka nawiedziła szczególnie Afrykę Wschodnią. Masowy wzrost jej liczebności rozpoczął się w Somalii oraz Etiopii, a jej chmary liczące ok. 150 mln osobników każda, najpierw przeniosły się z Somalii do Kenii, a potem pojawiły się w Ugandzie i Tanzanii. O przyczynach pojawienia się takiego zjawiska pisze dr hab. Stanisław Knutelski z Instytut Zoologii i Badań Biomedycznych UJ.
więcej o Plaga szarańczy w Afryce. Część I - przyczyny